Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2016-06-28 - 2020-06-30Förlängningsoption
2020-06-30Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Ramavtalsområdet Managementtjänster - Utredning, ledning och verksamhetsstyrning avser stöd för förbättrad styrning i syfte att effektivisera, utveckla och höja kvalitén i verksamheten. Vid avrop används förnyad konkurrensutsättning.
- Tjänsterna omfattar kvalificerade utredningar, analyser, granskningar eller utvärderingar som underlag för beslut. Vidare ingår strategisk rådgivning till ledningsgrupper i olika styrningsfrågor.
- Området avser stöd för ledning och styrning av verksamheten i syfte att utveckla och effektivisera denna.
- Behoven kan gälla både stöd- och kärnverksamhet. Granskning kan avse kundens egna underlag eller underlag framtaget av annan (second opinion).
- Tjänsterna kan utföras som uppdrag där anbudssökande tar huvudansvar, uppdrag i vilka avropsberättigade deltar och uppdrag som avser olika former av stöd och rådgivning.
- Tjänsterna kan avse hela verksamheten, delar av den eller enstaka behov hos myndigheten. Uppdragen kan även gälla verksamheter i flera myndigheter eller andra organisationer.
Nedan ges på en övergripande nivå exempel på stöd som avropsberättigade kan komma att avropa.
- Behovet av stöd kan innefatta kvalificerad oberoende utredningskompetens, kunskaper om ekonomistyrning, särskilt vad gäller staten, erfarenheter och kunskap om statlig förvaltning inklusive förvaltningsrätt, verksamhets- och organisationsutveckling.
- Behov kan finnas av snabba insatser t.ex. utifrån politiska beslut eller annan påverkan från omvärlden. Behov kan gälla en eller flera myndigheter eller intressenter.
Exempel på behov av:
- Utredningar och analyser inom stöd- och kärnverksamhet
- Utvärderingar och granskningar vad gäller måluppfyllelse och effekter
- Översyn av verksamhetens styrning och organisation för att kunna hantera förändringar internt eller i omvärlden
- Att möta krav från externa intressenter och behov av att kunna samverka externt
- Att hantera förändringar avseende myndighetens uppdrag
- Utvärderingar av genomförda insatser och uppföljningar av verksamhetsförändringar.
Exempel på specifika områden:
- Effektivisering av styrning i befintlig verksamhet
- Verksamhetens kvalité och ekonomi
- Hållbarhetsfrågor
- Informationssäkerhet
- Sourcing
- Styrning av IT-området utifrån ett verksamhetsperspektiv och IT-revision
- Säkerhetsfrågor, riskhantering.
Förfrågningsunderlaget omfattar en katalog med krav som avropsberättigade kan använda för att precisera krav vid avrop.
Bemanningstjänster till linjeverksamhet ingår inte i upphandlingen.
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Acando Consulting AB
Avtal: 96-27-2014:001
-
Capgemini Sverige AB
Avtal: 96-27-2014:002
-
Deloitte AB
Avtal: 96-27-2014:003
-
Ernst & Young AB
Avtal: 96-27-2014:004
-
Governo AB
Avtal: 96-27-2014:005
-
McKinsey & Company KB
Avtal: 96-27-2014:006
-
Ramböll Management Consulting AB
Avtal: 96-27-2014:007
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..