Till innehåll på sidan

Hur redovisas utgifter för avrop från ESV:s ramavtal för e-handelstjänst?

ESV bedömer att inköp av system för e-handelstjänst som levereras via internet normalt inte kan betraktas som en immateriell anläggningstillgång eftersom myndigheten saknar kontroll över tillgången. Detta betyder att kostnaden i sin helhet belastar verksamhetens resultat under det verksamhetsår som anskaffning sker.

ESV rekommenderar dock att alla myndigheter beslutar om inköpet är en immateriell anläggningstillgång utifrån den egna myndighetens specifika förutsättningar. Exempelvis skulle en ombyggnad av ekonomisystemet för att kunna använda tjänsten kunna falla in i definitionen av en immateriell anläggningstillgång – under förutsättning att villkoren för aktivering av immateriell tillgång är uppfyllda.

För mer information om den allmänna definitionen av en tillgång och vilka egenskaper som utmärker immateriella anläggningstillgångar se publikationen Immateriella anläggningstillgångar – en handledning om redovisning av immateriella anläggningstillgångar vid statliga myndigheter (ESV 2002:3).

Vid avrop från ESV:s ramavtal för e-handelstjänst består anskaffningsutgiften normalt av inköpspriset och de indirekta utgifter som krävs för att förbereda tjänsten för den avsedda användningen:

  • Kostnad för standardkonfiguration
  • Kostnad för integration med myndighetens ekonomisystem
  • Indirekta utgifter.

Kostnader för myndighetsspecifika anpassningar och konsulttjänster tillkommer om dessa optioner avropas. Den månatliga abonnemangskostnaden för att använda tjänsten kostnadsförs löpande, liksom löpande kostnader för printtjänster och skanning om dessa optioner har avropats. Utöver ovanstående poster kan ytterligare kostnader tillkomma om myndigheten exempelvis vill integrera e-handelstjänsten med andra system.

En checklista för vilka externa kostnader som kan uppkomma vid införandet av system för e-handelstjänst framgår av dokumentet Prissammanställning ramavtal e-handelstjänst. Priserna som är angivna i dokumentet är i flera fall takpriser som kan komma att sänkas vid förnyad konkurrensutsättning.