Till innehåll på sidan

Vi har leveransgodkänt installationen av ekonomisystemet men har nu upptäckt ett fel. Vad händer om leverantören inte kan rätta felet inom provdriftsperioden?

Leverantören har ett fortlöpande ansvar att åtgärda de fel som uppstår i enlighet med avropsavtalet. Detta gäller även under provdriftsperioden.

Om det uppstår fel under provdriftsperioden som skulle ha förhindrat ett leveransgodkännande har myndigheten, om felet inte åtgärdas inom skälig tid, rätt att häva avtalet.

I avtalet anges att genomförd och godkänd provdrift är en förutsättning för leverantörens fakturering av de initiala kostnaderna. Provdriftsperioden omfattar 90 dagar räknat från tidpunkten för leveransgodkännande.

Under den perioden är det viktigt att ni omgående meddelar eventuella fel till leverantören. Kvarstår det fel vid provdriftsperiodens slut behöver ni ta ställning till om ni ska godkänna provdriften.

Om ni meddelar leverantören att ni inte godkänner provdriften fortsätter tiden för provdrift att löpa tills dess att anmälda fel är avhjälpta eller så länge ni har överenskommit.

Det är viktigt att dialogen med leverantören är tydlig. Ett uteblivet meddelande om icke godkänd provdrift kan resultera i ett ofrivilligt godkännande. 

Efter att ett fel är rättat bör ni ha en skälig tid att prova den rättade funktionen, men ni kan inte hävda en oskäligt lång tid. Provdriften kan godkännas trots att fel kvarstår om dessa fel är av mindre allvarlig art och leverantören har bekräftat planerad felavhjälpning.

Generellt gäller under systeminförandet att myndigheten dokumenterar de fel som uppstått, kommunicerar med leverantören, övervakar tidplaner och tester samt kritiska datum.

Senast ändrad: 2017-11-13