Till innehåll på sidan

Försäljningsredovisning (FREDO)

Samtliga ramavtalsleverantörer är enligt avtal skyldiga att på bestämda tidsintervall redovisa den fakturerade omsättning som ramavtalet genererat.

Redovisningen ska skickas in via FREDO - e-tjänsten för FörsäljningsREDOvisning.

Du loggar in i FREDO med ditt BankID.

För att komma igång med FREDO

För att kunna logga in i FREDO måste du först anmäla dig till behörighetregistret. Det gör du genom att fylla i anmälningsformuläret, se länk till höger.

Behörighetsregistret är Kammarkollegiets register över vilka personer som har inloggning till FREDO. Registret fungerar som en inloggningsportal som kopplar organisationsnummer med personnummer så du hamnar rätt när du loggar in med ditt BankID. Registret är endast kopplat till FREDO och ger alltså inte behörighet att företräda organisationen på något annat sätt. Läs mer om behörighetsregistret.

Kom ihåg att behörigheten endast är giltig i 2 år, därefter måste den förnyas. Det gör du genom att skicka in en ny anmälan.

När du är inloggad i FREDO

I FREDO listas alla ramavtal din organisation tecknat med Kammarkollegiet. För de avtal där det krävs redovisning, syns en tydlig indikation, "Redovisning krävs".

Redovisningen görs i ett förifyllt webbformulär och allt du behöver göra är att fylla i den fakturerade omsättningen för perioden, eventuellt bifoga statistik och/eller ändra faktura- och kontaktuppgifter, granska uppgifterna och skicka in redovisningen som överförs automatiskt till Statens inköpscentral.

I e-tjänsten kan du även se tidigare redovisningar som skickats.

Observera

Vi skickar ut en påminnelser till den e-postadress ni tidigare uppgett. Redovisningen ska vara inskickad i tid oavsett om ni mottagit påminnelser eller ej. Det är också ramavtalsleverantörens skyldighet att uppdatera/informera om eventuella förändringar av era kontaktuppgifter.

Läs gärna Bra att veta för mer information om vad du bör tänka på när du ska redovisa.

Senast ändrad: 2022-08-16