Till innehåll på sidan

Frågor och svar om Armaturer


Avrop

  • Svar:

    Om varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen ska avrop göras enligt särskild fördelningsnyckel. Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst motsvarar de önskemål ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma möbel. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder varan till lägst pris.

    Om varuvärdet inklusive tjänster överstiger beloppsgränsen så måste en förnyad konkurrens göras. Även vid detta förfarande finns möjlighet att ställa krav på att möbeln ska överensstämma med tidigare anskaffad möbel. För att förtydliga i avropet kan man ju förslagsvis beskriva att man redan har möbeln och vill komplettera med likadan.

  • Svar:

    Nej, detta är inte möjligt då avrop görs per delområde. Överprövningsrisken har varit stor då Kammarkollegiet tidigare upphandlat sådana ramavtal. Dessutom gynnas inte små, nischade, leverantörer om delområdena tas bort.

  • Svar:

    Om varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen (se ”Vägledningen” eller delområdessidorna) kan ni utgå från de parametrar som finns angivna i t.ex. vägledningen eller i snabbguiden för att göra avrop enligt särskild fördelningsnyckel. En av parametrarna som finns angivna är ”varans anpassning till befintliga möbler och inredning”. 
    Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst motsvarar de krav och önskemål ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma vara. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris som presenteras i produktlistorna. 
    För varu- och tjänstevärde över beloppsgränsen så råder förnyad konkurrens. Ett krav på att ”varans anpassning till befintliga möbler och inredning” ska kunna uppfyllas gäller även vid förnyad konkurrensutsättning. 
    Om inte varan längre finns med i ramavtalsleverantörernas utbud inom ramavtalen så måste en egen upphandling göras. Det kan finnas flera anledningar till att en vara inte längre finns med i utbudet, t.ex. att varan utgått eller att varan inte längre har en godkänd provning enligt de krav Statens inköpscentral hade i ramavtalsupphandlingen. Det kan också vara så att möbeln är en nyhet och att ramavtalsleverantören ännu inte hunnit prova möbeln på ett provningsinstitut.

  • Svar:

    Ja, du bör kontrollera om ramavtalsleverantörerna har med varan i sin produktlista. Om varan inte finns med så ingår den inte i ramavtalet. I avropsförfrågan så kan ni med fördel be ramavtalsleverantörerna ange på vilken sida som varan kan hittas för att lättare kunna kontrollera avropssvaren.

Avropsordning

  • Svar:

    Syftet med avropsformen är att man själv kontrollerar priser på de varor man har behov av. Detta görs i de produktlistor som finns under respektive ramavtalsleverantör. Efter detta förfarande kan en enkel beställning skickas till den utvalda ramavtalsleverantören som kan leverera önskat behov till förslagsvis lägsta pris. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma vara.

    Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris. Vid mer komplexa avrop, med t.ex. flera tillkommande tjänster, så kan man självklart ställa frågan till flera ramavtalsleverantörer för att få hjälp med ett avrop. Se gärna ”Sökhjälp” för att lättare hitta önskat behov.

  • Svar:

    Ramavtalen har avropsformerna särskild fördelningsnyckel respektive förnyad konkurrensutsättning. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna. Den ramavtalsleverantör som bäst kan erbjuda önskat behov till lägst pris, presenterade i produktlistorna, torde kontaktas om värdet understiger beloppsgräns (se vidare i ”Vägledningen”). 

  • Svar:

    Nej. Då råder avropsformen särskild fördelningsnyckel.

Omfattning

  • Svar:

    Nej, det finns inga ramavtal för entrémattor och service av dessa.

  • Svar:

    Ja, inom delrområde Arbetsplats och förvaring, se stöddokument.

  • Svar:

    Nej, det finns inget delområde där det går att avropa hörssalsstolar. Talarstolar eller annan inredning kan i viss mån avropas inom delområde Arbetsplats och förvaring eller Möten och paus.

  • Svar:

    Nej, det finns inga ramavtal som omfattar dessa tjänster.

  • Svar:

    Det är inte möjligt att avropa den typen av tjänst. Dock går det att kundanpassa delar av det sortiment som erbjuds inom ramavtalen. Det går t.ex. att avropa "udda" format på bord eller en linoleumförsedd skrivbordsskiva. Detta kan man läsa mer om i Vägledningen.

  • Svar:

    Det är bara varor som finns presenterade i ramavtalsleverantörernas produktlistor som är möjliga att avropa. Dessa varor ska uppfylla de obligatoriska krav som ställts i upphandlingen (vissa undantag för s.k. tillbehör). Vid anpassning av en vara, t.ex. annat mått eller ej ordinarie kulör på lack behöver inte själva anpassningen finnas beskriven och prissatt i produktlistan. Dock måste varan (möbelserien) finnas beskriven.

  • Svar:

    Ja men inte korttidshyra. Se ramavtalsområde Cirkulära möbelflöden.

  • Svar:

    Fler delområden har gett fler leverantörer möjligheten att lämna anbud i ramavtalsupphandlingen. Detta medför ofta att ett större utbud av varor är möjliga att avropa.

Tjänst

  • Svar:

    Ja, det är fullt möjligt, mot en kostnad. Montering i vägg, golv eller tak ingår inte i priset för varan.

  • Svar:

    Ramavtalsleverantörerna ska enligt ramavtalet leverera varan och ställa varan innanför er entré (varumottagning eller liknande). Om inte utplacering till angiven plats avropats (innebär en extra kostnad) ska ramavtalsleverantörerna montera varan i funktionsdugligt skick i entrén. Monteringen ingår i priset. Se vidare text i Allmänna villkor. 

Vara

  • Svar:

    Om man vill avropa enbart projektionsdukar/skrivtavlor ska avrop ske från delområde Möten och paus. Om man har behov av både projektionsdukar/skrivtavlor och projektorer/bildskärmar ska avrop ske inom ”AV och distansmöten”. Inom ”AV och distansmöten” betraktas projektordukar/skrivtavlor som tillbehör till projektorer/bildskärmar.

    I princip gäller följande: Om myndigheten har behov av teknik ska avrop ske inom ”AV och distansmöten”. Se vidare under kategorin ”Teknisk utrustning”

  • Svar:

    Varuvärdet inklusive tjänster understiger beloppsgränsen och därmed kan ni utgå från de parametrar som finns angivna i t.ex. vägledningen för att göra avrop enligt särskild fördelningsnyckel. Ni kontaktar den ramavtalsleverantör som bäst uppfyller det behov ni har och gör en beställning. Tänk på att flera ramavtalsleverantörer kan erbjuda samma utbud/stol. Det finns ingen rangordning mellan ramavtalsleverantörerna men ni torde ju i sådana fall vända er till den ramavtalsleverantör som erbjuder lägst pris som presenteras i produktlistorna.

  • Svar:

    Det finn en ”Sökhjälp” som stöd. Den går att hitta på avropa under ”Avropsstöd”. Vi har inte möjlighet att ta fram en fullständig sökhjälp per vara/artikel men varukategori och varumärke går att hitta. Därefter kan man gå in på avropa och titta vilka ramavtalsleverantörer som kan erbjuda det man söker