I vilka fall ska vi tillämpa fast timpris när vi avropar städtjänster?
Fast timpris tillämpas vid dagligstädning som prissätts per timme. Med dagligstädning menas enligt ramavtalet löpande städning, exempelvis städning av allmänna kommunikationsytor, kontorslokaler, korridorer, entréer, trappor, WC, hygienutrymmen, tagytor (exempelvis dörrhandtag, strömbrytare, hissknappar) och matrum/pentryn för att underhålla ytskikt och hygien i lokalen/städobjektet. Om ni själva anger antalet timmar kommer samtliga anbud att ha samma pris. Därmed blir krav på kvalitét samt priser för eventuella kompletterande tjänster avgörande för vilken leverantör som tilldelas affären.
Er egen specifika situation avgör dock hur ni utformar modellen för prissättning av den tjänst ni avropar, till exempel om ni har skäl för att konkurrensutsätta priset för dagligstädning. Det finns flera alternativ. En möjlighet är att tillämpa fast timpris men att låta leverantörerna ange det antal timmar som behövs för att utföra uppdraget. I detta fall kan det vara viktigt att uppmärksamma om antalet timmar och därmed anbudspriset är orimligt lågt. Det är även möjligt att avropa städningen som ett specifikt objekt. Om ni bedömer att ni har krav utöver en normal dagligstädning, till exempel att det behövs särskild kompetens eller finns speciella svårigheter som beror på lokalerna med mera, kan ni även konkurrensutsätta timpriset.
Eftersom det finns flera alternativ för att prissätta den dagliga städningen är det särskilt viktigt att tydligt ange vad som gäller i avropet. Se vidare Vägledning för avrop, avsnitt 3.2.5