Västra Götalands län - Göteborg - Kommundel - 3
Helpension, Plus
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2020-01-01 - 2023-12-31Förlängningsoption
2023-12-31Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Kundstöd
Detta delområde omfattar konferenstjänster upp t.o.m. 150 personer och bokas direkt med anläggningen. I helpension ingår en övernattning med frukost, möteslokal, fm-fika, lunch, em-fika och middag.
Angivna priser är exklusive moms.
Avropsform
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Scandic Rubinen
Avtal: 23.3-7641-19:027
Kungsportsavenyn 24
400 14 Göteborg
Konferensrum: 7
DokumentSenast uppdateradSenast uppdaterad: 2020-01-09 2020-01-09PriserScandic RubinenVisa som PDF (.pdf)Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. I helpensionspriset ska utöver en övernattning för en person i ett rum med frukost även förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en två-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te ingå. Möteslokal med skolsittning ska vara inkluderat i helpensionspriset för respektive deltagarspann upp till och med 75 deltagare.
I deltagarspannet 76–150 personer godtas biosittning eller liknande. I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt.
Pris i SEKPris per grupprum för minst 8 deltagare2042Pris per person inom spannet 1 - 15 personer2220Pris per person inom spannet 16 - 50 personer2220Pris per person inom spannet 51 - 75 personer2220Pris per person inom spannet 76 - 150 personer2220I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning förutom deltagarspannet 76–150 deltagare. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.
I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna.
Scandic RubinenI de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt.
Pris i SEKHelpensionspris för en (1) person i ett rum2220Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare13688Pris för frukt för 1 (en) person34Pris för godis för 1 (en) person29Pris för konferens/högtalartelefon350Pris för mobil hörslinga0Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person638Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person638Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person616Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person742Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person525Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person525Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person627Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person502Pris för tillkommande övernattning i ett delat rum för 1 (en) person inkl frukost852Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person217Pris för ytterligare 2-rätters middag för 1 (en) person378Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost1203Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person0Pristillägg för 3-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person82 -
2 Scandic Opalen
Avtal: 23.3-7641-19:028
Engelbrektsgatan 73
412 52 Göteborg
Konferensrum: 22
DokumentSenast uppdateradSenast uppdaterad: 2020-01-09 2020-01-09PriserScandic OpalenVisa som PDF (.pdf)Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. I helpensionspriset ska utöver en övernattning för en person i ett rum med frukost även förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en två-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te ingå. Möteslokal med skolsittning ska vara inkluderat i helpensionspriset för respektive deltagarspann upp till och med 75 deltagare.
I deltagarspannet 76–150 personer godtas biosittning eller liknande. I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt.
Pris i SEKPris per grupprum för minst 8 deltagare2042Pris per person inom spannet 1 - 15 personer2288Pris per person inom spannet 16 - 50 personer2288Pris per person inom spannet 51 - 75 personer2288Pris per person inom spannet 76 - 150 personer2288I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning förutom deltagarspannet 76–150 deltagare. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.
I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna.
Scandic OpalenI de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt.
Pris i SEKHelpensionspris för en (1) person i ett rum2288Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare15114Pris för frukt för 1 (en) person34Pris för godis för 1 (en) person29Pris för konferens/högtalartelefon350Pris för mobil hörslinga0Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person650Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person616Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person616Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person765Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person536Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person502Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person650Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person502Pris för tillkommande övernattning i ett delat rum för 1 (en) person inkl frukost878Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person217Pris för ytterligare 2-rätters middag för 1 (en) person378Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost1250Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person0Pristillägg för 3-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person82 -
3 Elite Park Avenue Hotel
Avtal: 23.3-7641-19:029
Kungsportsavenyn 36
400 15 Göteborg
Konferensrum: 24
DokumentSenast uppdateradSenast uppdaterad: 2020-01-09 2020-01-09PriserElite Park Avenue HotelVisa som PDF (.pdf)Priserna för övernattning avser en (1) person i ett rum inklusive frukost. Priserna gäller oavsett vilken rumskategori (standard, superior, plus, business, extra eller annan benämning) som erbjuds eller huruvida det är ett enkelrum eller ett dubbelrum. I helpensionspriset ska utöver en övernattning för en person i ett rum med frukost även förmiddagskaffe med bröd, minst 1-rättslunch med måltidsdryck och kaffe eller te, eftermiddagskaffe med bröd samt minst en två-rätters middag med måltidsdryck och kaffe eller te ingå. Möteslokal med skolsittning ska vara inkluderat i helpensionspriset för respektive deltagarspann upp till och med 75 deltagare.
I deltagarspannet 76–150 personer godtas biosittning eller liknande. I de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt.
Pris i SEKPris per grupprum för minst 8 deltagare2281Pris per person inom spannet 1 - 15 personer2536Pris per person inom spannet 16 - 50 personer2351Pris per person inom spannet 51 - 75 personer2322Pris per person inom spannet 76 - 150 personer2317I deltagarspannen för utvärdering och pris under ramavtalsperioden är sittningsformen skolsittning förutom deltagarspannet 76–150 deltagare. I det fall andra former av sittning kan arrangeras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg.
I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas kan ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes mellan parterna.
Elite Park Avenue HotelI de fall där tjänsten är prissatt till 0 kr ingår tjänsten kostnadsfritt.
Pris i SEKHelpensionspris för en (1) person i ett rum2317Pris för elektronisk deltagarhantering för anmälan av konferensdeltagare44486Pris för frukt för 1 (en) person34Pris för godis för 1 (en) person34Pris för konferens/högtalartelefon1141Pris för mobil hörslinga1141Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person7984Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person11407Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person15970Pris för möteslokal ytterligare eftermiddag mellan kl 12:00 och kl 17:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person5704Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 16 personer till och med 50 personer inkl. fika för 1 (en) person7984Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 från och med 51 personer till och med 75 personer inkl. fika för 1 (en) person11407Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl 12:00 upp till och med 15 personer inkl. fika för 1 (en) person5704Pris för möteslokal ytterligare förmiddag från kl 08:00 och fram till kl12:00 från och med 76 personer till och med 150 personer inkl. fika för 1 (en) person15970Pris för tillkommande övernattning i ett delat rum för 1 (en) person inkl frukost571Pris för ytterligare 1-rätts lunch för 1 (en) person228Pris för ytterligare 2-rätters middag för 1 (en) person451Pris för ytterligare övernattning i ett rum för 1 (en) person inkl frukost1272Pristillägg för 2-rätters lunch inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person172Pristillägg för 3-rätters middag inkl. måltidsdryck och kaffe/te för 1 (en) person172
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Frågor och svar om Konferenser och möten
Dagkonferens
-
Svar:
Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.
-
Svar:
Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.
-
Svar:
Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.
-
Svar:
Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.
-
Svar:
Om en annan form av sittning kan genomföras i aktuell möteslokal ska detta ske kostnadsfritt efter beställarens önskemål. I det fall önskad sittningsform inte kan erbjudas på grund av brist på utrymme i avsedd möteslokal kan Ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal som erbjuds mot ett tillägg. I det fall biosittning eller liknande sittning efterfrågas kan Ramavtalsleverantören och beställaren överenskomma om en annan möteslokal mot en prisreduktion. Tillägg och reduktion av pris enligt ovan överenskommes skriftligen mellan parterna.
-
Svar:
Kategori Plus i Dagkonferens och Helpension har en omfattande kravspecifikation med flera och högre krav än bas på kapacitet, service, teknik och kvalitet. Utförlig kravspecifikation per kategori finns på avropa.se. Myndigheterna är fria att själva välja kategori vid varje avropstillfälle.
-
Svar:
I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.
-
Svar:
De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.
Halvdag utan förtäring
-
Svar:
Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.
-
Svar:
Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.
-
Svar:
Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.
-
Svar:
Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.
-
Svar:
Nej, i dessa kategorier ingår ingen förtäring.
-
Svar:
I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.
Heldag utan förtäring
-
Svar:
Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.
-
Svar:
Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.
-
Svar:
Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.
-
Svar:
De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.
-
Svar:
Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.
-
Svar:
Nej, i dessa kategorier ingår ingen förtäring. För konferens heldag med förtäring hänvisas till delområde "Dagkonferens".
-
Svar:
I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.
Helpension
-
Svar:
Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.
-
Svar:
Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.
-
Svar:
Ja, myndigheten väljer vilken måltid som ska inleda konferensen och ramavtalsleverantören har därmed inte rätt till att debitera extra för någon tjänst i detta fall.
-
Svar:
Kategori Plus i Dagkonferens och Helpension har en omfattande kravspecifikation med flera och högre krav än bas på kapacitet, service, teknik och kvalitet. Utförlig kravspecifikation per kategori finns på avropa.se. Myndigheterna är fria att själva välja kategori vid varje avropstillfälle.
-
Svar:
Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.
-
Svar:
De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.
-
Svar:
Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.
-
Svar:
Ramavtalsleverantören har rätt att ta betalt, enligt prislistan för extratjänster, för de rätter som inte ingår i upphandlad tjänst.
-
Svar:
I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.
Stora konferenser
-
Svar:
Stora konferenser. Logi efterfrågas i den förnyade konkurensutsättningen och de ramavtalsleverantören som inte kan erbjuda logi kan inte bli tilldelade kontrakt.
-
Svar:
Ja, FKU skickas till samtliga inom vald kommun/kommundel. De ramavtalsleverantörer som svarar att de inte klarar kapacitetskraven skall inte utvärderas.
-
Svar:
Det finns krav på förbättringsarbete gällande kvalitet, miljö och tillgängliget. Utöver detta, krav på ljudanläggning. I övrigt specificerar myndigheten de krav, enligt kravkatalogen (se vägledning), som behöver uppfyllas vid varje enskilt mötestillfälle.
-
Svar:
Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.
-
Svar:
De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.
-
Svar:
Ja. Priserna som offereras kan variera så länge de inte överstiger takpriserna.
-
Svar:
Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.
-
Svar:
Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.
-
Svar:
I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.
Timdebitering
-
Svar:
Det är kravställt i resebyråavtalen att upphandlad resebyrå ska kunna boka de rangordnade delområdena åt avropsberättigad. Vid stora konferenser genom FKU så genomför avropsberättigad avropet på egen hand.
-
Svar:
Om leverantören kan erbjuda tjänsten, t ex middag eller hotellövernattning efter en dagkonferens, så får ordinarie priser erbjudas. Avropsberättigad har inte rätt att gå vidare i rangordningen om denna tjänst inte kan erbjudas eftersom som de extratjänster som inte finns listade under tilläggstjänster inte är upphandlade inom delområdet.
-
Svar:
Kan ej krävas i de rangordnade delområdena där samtliga villkor är fastställda. Vid förnyad konkurrensutsättning kan myndigheten i avropet begära detta. Anläggningen kan i sitt avropssvar acceptera kravet och ev. ta betalt för tjänsten.
-
Svar:
De publicerade priserna på avropa.se gäller vid avropstillfället, även för de konferenser som genomförs efter en eventuell prisjustering. Vid avrop från Stora konferenser, genom en FKU, kan inte leverantören ändra sitt ursprungliga priserbjudande p.g.a. av en prisjustering, utan är bunden till sin ordinarie offert tills det att giltighetstiden för offerten går ut.
-
Svar:
Nej, ramavtalen är nettoavtal. Anläggningarna ska inte betala provisioner till en förmedlare. Viktigt att tredje part meddelar för leverantörerna att man gör bokning för avropsberättigad. En förmedelare får heller inte ta ut provision av en beställare om det inte finns en överenskommelse parterna emellan.
-
Svar:
I vägledningen finns en tydlig beskrivning över respektive delområde, vilka huvudsakliga tjänster som ingår och vilken del som är aktuell per behov.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2
Effektivare offentliga inköp.

3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4
En rättssäker offentlig upphandling.

5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..