Till innehåll på sidan

Information gällande leveranser av skyddshandskar inom ramavtalet för hygien och städprodukter

 Publicerad 2020-08-27

Procurator, leverantör på ramavtalet för hygien- och städprodukter, har på grund av den rådande pandemisituationen haft stora problem med leveranser av skyddshandskar/engångshandskar.

Efterfrågan på dessa produkter är för närvarande extremt stor i hela världen och de företag som tillverkar produkterna kan inte möta efterfrågan vilket innebär att endast del av beställda volymer levereras. Det har dessutom uppstått brist på vissa råvaror som behövs för att tillverka flera av dessa produkter vilket bl.a. påverkat priserna för produkterna globalt.

Statens inköpscentral har kontinuerlig kontakt och dialog med Procurator om leveransläget för berörda produkter. Då osäkerheterna kopplat till inleveranser och leveranstid till avropande kunder är fortsatt stora uppmanas avropande myndigheter att vid akuta behov gå utanför ramavtalet och, där så är möjligt, köpa dessa produkter från andra leverantörer. 

Procurator söker efter nya leverantörer som kan leverera efterfrågade produkter och som uppfyller de miljö- och sociala krav som framgår av ramavtalet. Enligt Procurator är det upp till 9-10 månaders leveranstid på skyddshandskar.

Statens inköpscentral har, till dess att det finns en godtagbar lösning på plats, beslutat att ett visst sortiment av skyddshandskar tillfälligt ska utgå ur det avtalade sortimentet. Detta gäller från 2020-09-01 och tills dess att Procurator åter kan leverera till avtalade priser och kvalitet. Myndigheter som har innestående order av dessa produkter har rätt att makulera dem. En lista över vilka produkter som tillfälligt utgår ur avtalat sortiment finns på avropa.se.

 

Planerade åtgärder
Statens inköpscentral har fortsatt dialog med Procurator för att följa utvecklingen på marknaden.

En ny upphandling av ramavtal för hygien- och städprodukter planeras påbörjas under hösten 2020.

Senast ändrad: 2020-08-27