Kontorsmateriel
Avtalsperiod
2023-10-02 - 2027-10-01Avropsform
- Rangordnat ramavtal
Ramavtalsnummer
23.3-7205-2022Kundstöd
Detta ramavtal omfattar kontorsmateriel som används inom den dagliga verksamheten. Sortimentet är fördelat på 10 olika varugrupper samt tillhörande tjänster för skåpservice, avisering och inbärning.
Exempel på produkter som ingår i det avtalade sortimentet:
- Skrivbordsartiklar, block och pennor
- Arkivering, förvaring och sortering
- Almanackor, planering och konferensmaterial
- Post, emballage och kuvert
- Kontorsmaskiner, batterier, elartiklar
- Datortillbehör och ergonomiska produkter
Ramavtalet omfattar inte kontorspapper, hygien- och städprodukter, möbler och inredning eller IT-tillbehör.
Vid avrop används den fastställda rangordningen.
Avropsform
Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.
-
1 Lyreco Sverige AB
Avtal: 23.3-7205-2022-001
-
2 AllOffice Nordic AB
Avtal: 23.3-7205-2022-002
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Kontorsmateriel
Avrop
-
Svar:
Detta är ett ramavtal där samtliga villkor är fastställda. Avropsberättigade myndigheter behöver inte teckna egna leveransavtal för att avropa på detta ramavtal. Myndigheter som ändå väljer att teckna leveransavtal, till exempel i samband med upplägg av avtal i e-handelssystem, bör ange samma giltighetstider i som ramavtalet har.
Omfattning
-
Svar:
Ja, alla varor i prisbilagan utgör avtalat sortiment. Varor som ingått i upphandlingens Öppna eller Dolda varukorgar är särskilt markerade med ett Pos.nr. För dessa varor har det ställts specifika krav i upphandlingen.
-
Svar:
Leverantörerna har många olika kunder som är knutna till olika avtal med olika priser. De har webbutiker för både privatpersoner och företag. Priserna för en och samma vara kan variera mellan olika kunder men också mellan olika tidsperioder och tillfälliga kampanjer. De har inte någon ”officiell grundprislista” som man kan jämföra ramavtalets priser emot. I upphandlingen av det nya ramavtalet gjordes en prisutvärdering på ca. 600 varor via en så kallad varukorg. Dessa varor utgjorde den största försäljningsvolymen enligt statistik från tidigare år och har fördelaktiga priser i ramavtalet. Sedan fick leverantörerna även skicka med ett övrigt nettoprissatt sortiment som också ingår i ramavtalet men som endast delvis ingick i prisutvärderingen via en så kallad dold varukorg.
Respektive leverantör skickade med cirka 3000 i ett övrigt sortiment och där är prisnivån mer varierad. Även om en viss vara är billigare i deras publika webbshop vid ett visst tillfälle är det inte säkert att den alltid kommer att vara det på grund av deras rörliga prissättning. -
Svar:
- För varje position/vara i varukorgen måste man ange exakt beskrivning på krav på funktion, mått, kvalitet, eventuell miljömärkning med mera.
- För varje position/vara måste man ange en bedömd volym som kommer att avropas. Denna volym måste bygga på faktisk försäljningsstatistik som finns tillgänglig.
- Varje position/vara måste vara så vanligt förekommande att tillräckligt många leverantörer kan tillhandahålla den och kunna lämna anbud.
- När anbuden från leverantörerna kommer in måste alla varor som alla leverantörer har offererat för samtliga positioner kontrolleras avseende ställda krav.
Detta innebär att det av både praktiska och upphandlingsjuridiska skäl inte går att göra en varukorg som innehåller samtliga artiklar leverantörerna kan offerera. Prisutvärderingen måste koncentreras till de artiklar som avropas mest för att få bäst effekt på prisbilden totalt sett.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..