Till innehåll på sidan

Vi fyller jämt!

FAKTARUTA

På Statens inköpscentral arbetar idag 58 medarbetare som upphandlare, förvaltare, jurister, controller, administratörer och chefer.

Uppdrag: att upphandla ramavtal för varor och tjänster som statliga myndigheter kan använda sig av. Inom IT- och telekomområdet kan även regioner och kommuner använda ramavtalen. Målet med samordnade ramavtal är att spara skattemedel genom att minska kostnaderna för myndigheters, regioners och kommuners egna upphandlingar och skapa ekonomiskt mer förmånliga villkor i avtalen.

Nyckeltal 2020: omsättning ramavtal 13,9 mdkr, 2381 förvaltade ramavtal, 830 leverantörer, 44 ramavtalsområden uppdelade på 1375 delområden.

Fram till för tio år sedan genomfördes ramavtalsupphandlingarna av 11 olika myndigheter spridda över landet med en central koordineringsfunktion, Statens inköpssamordning, placerad senast hos Ekonomistyrningsverket, ESV.

 

2011 samlades all upphandling och samordning under ett gemensamt myndighetstak på Kammarkollegiet som Statens inköpscentral. Det uppmärksammar vi under året på olika sätt. I en intervjuserie frågar vi personer med olika roller hur de ser på Statens inköpscentral från sina respektive perspektiv.

remsa_625x105.jpg

Senast ändrad: 2022-03-16