Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Revision- och granskningstjänster och omfattar konsulttjänster för revision och granskning inom It-revision. Med det avses granskning av, men är inte begränsat till, följande typer av tjänster.
It-styrning såsom strategier, organisation och leveransmodeller.
Ledningssystem för informationssäkerhet exempelvis utifrån ISO 27001/27002.
Generella it-kontroller, till exempel applikationskontroll.
Behörighetshantering.
Tekniska säkerhetsåtgärder av it-komponenter såsom nätverksutrustning, operativsystem, databaser och applikationer.
Drift och övervakning.
Kontinuitetshantering.
Tredjepartsleverantörer.
Dataanalys.
Granskning av molnlösningar.
Granskning av efterlevnad av Dataskyddsförordningen (GDPR).
Penetrationstester.
Granskning av It-lösningars webbtillgänglighet.
Avrop specificeras i samband med avrop.
För avrop understigande 240 timmar, använd i första hand rangordnat avrop. Prisbilagan finns under fliken Avropsstöd när du väljer rangordning.
Här väljer du avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Revision- och granskningstjänster, IT-revision
Svar:
Forensic – endast Rangordnat delområde – fasta timpriser.
Finansiell revision, Hållbarhet, Internrevision och avtalsuppföljning samt IT-revision innehåller en så kallad kombinerad avropsordning med följande alternativ och prissättning.
För avrop understigande 240 timmar: Använd i första hand rangordnat avrop.
Rangordnat avrop: Inga ytterligare krav än de som ställts i Ramavtalet får ställas – fasta timpriser finns i ramavtalen.
Förnyad konkurrensutsättning: Behov där man behöver andra konsultroller eller ytterligare krav på rollerna – fri prissättning.
För avrop överstigande 240 timmar.
Förnyad konkurrensutsättning – fri prissättning gäller, det vill säga inga takpriser eller andra priser är angivna i Ramavtalet. Det går att skapa egna konsultroller.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål.
Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..