Till innehåll på sidan

Anslutning till e-handel (orderöverenskommelse)

Avropstjänsten för tolkar erbjuder nu en funktion för att skicka elektroniska ordermeddelanden, så kallade orderöverenskommelser (orderagreement), till myndigheters e-handelssystem. Detta möjliggör att faktureringsinformation automatiskt överförs som underlag för kontroll och attest i myndighetens e-handelssystem.

Orderöverenskommelsen baseras på bekräftelsen av den bokning som registrerats i avropstjänsten och skickas vidare till myndighetens e-handelssystem, där den matchas mot motsvarande faktura för tolktillfället.

Förutsättningar för att använda orderöverenskommelse

För att kunna använda denna funktion krävs att myndigheten:

  • Har ett e-handelssystem som stödjer mottagande av orderöverenskommelser enligt SFTI-standarden (Peppol Order Agreement). Mer information om standarden finns här.
  • Är beredd att genomföra ett anslutningsprojekt tillsammans med Statens inköpscentral, vilket inkluderar testning och samarbete med myndighetens e-handelssystemleverantör.
  • Är ansluten till Peppol-nätverket.

Test och verifiering

Vi rekommenderar att funktionen verifieras i en testmiljö innan implementering. För detta krävs ett test-Peppol-ID.

  • Kontrollera om myndigheten redan har ett test-Peppol-ID via följande länk:
    Peppol testverktyg
    Ange myndighetens Peppol-ID i fältet "Identifier value" och välj "[SMK Peppol] (test)" i fältet "SML to use*".
  • Om inget test-Peppol-ID är registrerat, vänligen kontakta myndighetens Peppol-leverantör för att få ert Peppol-ID registrerat i testnätverket.

Intresse för orderöverenskommelse?

För ytterligare information och för att påbörja anslutningsprocessen, vänligen kontakta emelie.svanold.@kammarkollegiet.se.

Senast ändrad: 2025-07-03