Fakturering
Faktureringsadress
Fakturan skickas till den fakturaadress ni angett. Skulle fakturaadress/fakturareferens behöva ändras är det viktigt att ni meddelar oss detta. Det kan ni göra antingen genom att använda funktionen Ändra kontakts- och fakturauppgifter som finns i e-tjänsen eller så mailar ni oss på staben.sic@kammarkollegiet.se. Ange då vilka avtal det gäller samt ert organisationsnummer.
Faktureringssätt
Vi kan skicka ut e-faktura eller pappersfaktura.
Vi kan inte skicka faktura till fakturaportaler eller i pdf-format via e-post.
Vill ni ta emot e-faktura måste ert företag ha ett fakturahanteringssystem kopplat till en VAN-operatör.
Vi kan skicka e-faktura på två sätt:
- PEPPOL
För att kunna använda PEPPOL måste ni vara anslutna till Peppol:s infrastruktur via en accesspunkt.
För att vi ska kunna skicka fakturor via PEPPOL behöver vi ert PEPPOL-ID.
- Svefaktura
För att kunna använda Svefaktura måste ni ha en partsidentitet och en teknisk mottagningsadress. En partsidentitet är till exempel ett organisationsnummer eller Global Location Number (GLN), och en teknisk mottagningsadress är en specifik webbadress som ni får från din VAN-operatör. Den tekniska mottagningsadressen är inte en webbadress till ditt företags webbplats eller VAN-operatörens webbplats.
För att vi ska kunna skicka fakturor som Svefaktura behöver vi ert GLN-nummer samt uppgift om vilken VAN-operatör ni är ansluten till.
Vi skickar fakturorna på följande tidsintervall
Efter rapporteringsfristen som är på en månad och 15 dagar, väntar vi ca ytterligare 10 dagar med att släppa iväg fakturorna. Se tidsramarna nedan:
KV1 - rapporteringsfrist till 15 maj - fakturering ca 25 maj
KV2/HA1 - rapporteringsfrist till 15 augusti - fakturering ca 25 augusti
KV3 - rapporteringsfrist till 15 november- fakturering ca 25 november
KV4/HA2 - rapporteringsfrist till 15 februari - fakturering ca 25 februari
Om du har frågor, kontakta oss på staben.sic@kammarkollegiet.se
Externa länkar:
GS1-lokaliseringsnummer GLN (gs1.se)