Enklare inköp för kommuner och regioner – med våra ramavtal inom IT och telekom
Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet erbjuder ramavtal som gör det enklare, tryggare och mer kostnadseffektivt att köpa in IT- och telekomtjänster. Som kommun, region eller kommunalt bolag har ni möjlighet att använda dessa avtal – och vi finns här för att stötta er.
Den här sidan riktar sig till kommuner, regioner och kommunala bolag som vill använda våra ramavtal inom IT och telekom.
Fördelar med att använda våra ramavtal
När ni använder våra ramavtal får ni:
- Mindre administration – ni slipper egna upphandlingar
- Trygghet – avtalen är juridiskt granskade och följer upphandlingsreglerna
- Kvalitetssäkrade leverantörer – vi har redan gjort urvalet
- Konkurrenskraftiga villkor – ni får tillgång till förhandlade priser
- Stöd och vägledning – vi finns tillgängliga om ni har frågor
Sök fram er organisation
Vill ni veta vilka ramavtal just er organisation är avropsberättigade på?
Här kan ni enkelt söka fram er organisation och se vilka aktiva ramavtal ni har lämnat bekräftelse på – och som ni kan börja avropa från redan idag.
Sökfunktionen ger er en snabb överblick över era möjligheter att avropa inom IT och telekom.
Bekräfta att ni vill använda ett ramavtal
När ett nytt ramavtal inom IT och telekom är på väg att träda i kraft skickar vi ut en inbjudan till kommuner, regioner och kommunala bolag att lämna en bekräftelse.
Bekräftelsen görs via ett webbformulär som skickas till en opersonlig e-postadress, till exempel er registratur eller en funktionsbrevlåda. Genom att skicka in bekräftelsen visar ni att ni vill kunna avropa från det aktuella ramavtalet.
Ni behöver lämna en bekräftelse för varje ramavtal ni vill använda innan upphandlingen av ramavtalet annonserats.
Kommunala bolag måste först ansöka om att få avropa innan de kan bekräfta deltagande i ett ramavtal.
Håll koll på kommande ramavtal – och var med och påverka
Vill ni veta vilka IT- och telekomramavtal som är på gång?
På vår samlingssida för upphandlingar kan ni enkelt söka fram kommande upphandlingar som är relevanta för kommuner, regioner och kommunala bolag.
Genom att följa upphandlingarna tidigt får ni bättre möjlighet att planera era inköp och se vilka lösningar som är på gång.
Hjälp oss att förstå era behov
Inför varje upphandling gör vi en förstudie där vi samlar in behov och synpunkter från verksamheter inom offentlig sektor. Här har ni möjlighet att bidra med era erfarenheter och önskemål – så att ramavtalen utformas på ett sätt som verkligen fungerar för er.
Ni kan delta genom:
- att svara på enkäter
- att medverka i referensgrupper
- att delta i dialogmöten
Ju fler som deltar, desto bättre blir resultatet – och vi vill gärna höra från er!
Kontaktuppgifter till upphandlare hittar du på respektive upphandlingssida.