Till innehåll på sidan

Särskilda kontraktsvillkor

Villkor för miljöhänsyn vid fullgörande av ramavtalet

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.9.1 Parametrar vid Avrop
genom särskild fördelningsnyckel:

Avrop genom tillämpning av en särskild fördelningsnyckel innebär att Avropsberättigad väljer den Ramavtalsleverantör som bäst kan tillgodose Avropsberättigads behov vid avropstillfället utifrån en eller flera av nedanstående ej rangordnade parametrar.

I Avropsförfrågan anger Avropsberättigad vilka parametrar som kommer ligga till
grund för tilldelning av Kontrakt. Dessa parametrar får inte gå utöver de krav som
har angivits i Ramavtalet och upphandlingsdokumenten.

Minst en (1) av följande parametrar ska användas i samband med Avrop:

  • Avreseort
  • Destination
  • Restid
  • antal mellanlandningar
  • tidtabell
  • biljettyp
  • pris
  • miljö*

* Om Avropsberättigad önskar, och om förutsättningar finns i Avropsberättigads
resebokningssystem, ska Avropsberättigad vid bokning kunna använda miljö som en
parameter i samband med Avrop. Detta kan ske exempelvis genom att sortera resor
utifrån CO2-utsläpp eller genom att efterfråga tjänst för reduktion av
koldioxidutsläpp genom inköp av biobränsle.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.4 Miljöhänsyn:

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt kontinuerligt
arbeta med att förbättra och ta hänsyn till miljöaspekter för att förebygga och undvika
negativ miljöpåverkan. Det handlar om åtgärder för att minska konsumtion och
onödig användning av negativt miljöpåverkande resurser som elektricitet, resor,
papper, bränsle och liknande.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.4.1 Källsortering:

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt bedriva ett
systematiskt arbete med minimering och källsortering av verksamhetens avfall.

Ramavtalsleverantören ska på begäran av Kammarkollegiet kunna redovisa vilket
avfall som källsorteras samt vilka miljövinster som arbetet med att minimera och
källsortera avfall har inneburit, exempelvis genom att redogöra för hur avfallet har
återvunnits.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.4.2 Förnybara/hållbara
engångsartiklar:

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt bedriva ett
systematiskt arbete för att öka andelen hållbara materialslag avseende
engångsartiklar i sin verksamhet.

Ramavtalsleverantören ska på begäran av Kammarkollegiet kunna redovisa hur stor
andel av engångsartiklarna som är tillverkade av hållbara materialslag samt vilka
miljövinster som detta har inneburit, exempelvis i form av minskade utsläpp.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.4.3 Ytterligare
miljöarbete:

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt även bedriva
ytterligare miljöarbete.

Av nedanstående fem (5) områden ska Ramavtalsleverantören bedriva arbete inom
minst tre (3).

1. Systematiskt arbete med biobränsle

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt bedriva ett
systematiskt arbete med biobränsle för flyg och ha en leverantör som levererar
biobränsle. Biobränslet ska inte vara baserat på råmaterial av palmolja.
Ramavtalsleverantören ska på begäran av Kammarkollegiet kunna redovisa mängden
tankad biobränsle (procentuellt) samt vilka ytterligare miljövinster som användandet
av biobränslet inneburit, exempelvis vilken utsläppsminskning användandet av
biobränslet resulterat i.

2. Tjänst för biobränsletillval

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt tillhandahålla en tjänst som möjliggör reduktion av koldioxidutsläpp genom inköp av Avropsberättigad önskad mängd biobränsle. Ramavtalsleverantören ska på begäran av Kammarkollegiet kunna redovisa antal avropade flygresor från Ramavtalet som har innefattat inköp av biobränsle.

3. Elflyg

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt bedriva
utvecklingsarbete i syfte att möjliggöra implementering av elflyg.
Ramavtalsleverantören ska på begäran av Kammarkollegiet kunna lämna en
redogörelse för utvecklingsarbetet där det framgår på vilket sätt detta arbete möjliggör
implementering av elflyg.

4. Syntetiska flygbränslen

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt bedriva
utvecklingsarbete i syfte att möjliggöra framtagande och användande av syntetiska
flygbränslen (även kallat elektrobränslen). Ramavtalsleverantören ska på begäran av
Kammarkollegiet kunna lämna en redogörelse för utvecklingsarbetet där det framgår
på vilket sätt detta arbete möjliggör framtagande och användande av syntetiskt
bränsle.

5.Teknisk lösning för optimering av flygrutt

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt ha ett
tekniskt system som i realtid tillhandahåller information till piloterna rörande
flygoptimering av den pågående flygningen. Den tekniska lösningen möjliggör för
piloterna att genomföra justeringar under pågående flygning för att uppnå den mest
optimala flygrutten baserat på avancerade data om exempelvis vind, hastighet,
temperatur och aktuell väderprognos. Tillämpningen av den tekniska lösningen ska
resultera i en tids- och bränsleoptimering av den specifika flygrutten, vilket reducerar
Ramavtalsleverantörens miljöpåverkan. Den tekniska lösningen ska vara ett tillägg
utöver det som föreskrivs i gällande regleringar och förordningar avseende
flygplanering. Ramavtalsleverantören ska på begäran av Kammarkollegiet kunna
redovisa vilken miljöpåverkan som den tekniska lösningen haft, exempelvis i form av
minskad användning av flygbränsle.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.12.2 Möten:

I samband med Ramavtalets ikraftträdande genomförs ett uppstartsmöte. Därefter
ska Parterna träffas för uppföljning av Ramavtalet minst en (1) gång per år, om inte
Kammarkollegiet meddelar annat. Kammarkollegiet kallar till dessa möten. Vardera
Part står för sina egna kostnader i samband med aktuella möten.

Kammarkollegiet får begära att Ramavtalsleverantören istället ska delta på mötena
på distans med hjälp av digital teknik.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.14.4 Statistik avseende
utsläpp:

Ramavtalsleverantören ska under ramavtalsperioden, en (1) gång per år när
respektive Avropsberättigad så begär, tillhandahålla statistik avseende
Avropsberättigads resor enligt krav i förordningen om miljöledningssystem i statliga
myndigheter (SFS 2009:907) i samband med flygresor enligt detta Ramavtal.

Villkor för sociala och etiska hänsyn vid fullgörandet av ramavtalet

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.5 Sociala hänsyn:

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt kontinuerligt
arbeta med att förbättra och ta hänsyn till sociala och etiska aspekter.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.5.1 Antidiskriminering:

Ramavtalsleverantören ska vid fullgörande av Ramavtalet och Kontrakt i Sverige
följa diskrimineringslagen (2008:567). Arbetet med aktiva åtgärder ska följa 3 kap. 4–12 §§ diskrimineringslagen samt dokumenteras i enlighet med 3 kap. 13–14 §§
diskrimineringslagen.

Ramavtalsleverantören ska även i övrigt bedriva ett fortlöpande arbete med aktiva
åtgärder och på annat sätt verka för lika rättigheter och möjligheter oavsett kön,
könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan
trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Arbetsrättsliga villkor

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.5 Sociala hänsyn:

Ramavtalsleverantören är skyldig att följa arbetsrättslig lagstiftning,
anställningsvillkor och i tillämpliga fall kollektivavtal vid fullgörande av Tjänsten.
Det innebär att Ramavtalsleverantören bland annat ska försäkra sig om att ingen så
kallad svart arbetskraft anlitas för att fullgöra Ramavtalet samt ha rutiner för att
följa upp detta genom regelbundna kontroller.

Informationen hämtad från huvuddokumentet, avsnitt 6.10.5.2 Grundläggande
rättigheter för arbetstagare:

Ramavtalsleverantören ska verka för att Ramavtalet och Kontrakt fullgörs under
förhållanden som är förenliga med:

  1. FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna (1948),
  2. FN:s barnkonvention (artikel 32),
  3. ILO:s kärnkonventioner om tvångsarbete, barnarbete, diskriminering,
    föreningsfrihet och organisationsrätt (nr 29, 87, 98, 100, 105, 111, 138 och
    182),
  4. Den arbetarskydds- och arbetsmiljölagstiftning som gäller i landet där arbetet
    utförs,
  5. Den arbetsrättslagstiftning, inklusive lagstiftning om lön och
    socialförsäkringsskydd som gäller i landet där arbetet utförs,
  6. Den miljöskyddslagstiftning som gäller i landet där arbetet utförs, och
  7. FN:s konvention mot korruption.

Kraven avser att de specifika flygresor som utförs för detta Ramavtal (av
kabinpersonal och piloter), ska ske med respekt för ovan konventioner. Kraven
avseende ILO-konventioner gäller även om landet där kabinpersonal och piloter har
sin bas inte har ratificerat konventionerna, så länge kabinpersonal och piloter deltar i
ett uppdrag under Ramavtalet enligt ovan.

I de fall det är skillnad mellan nationella och internationella bestämmelser, avses den
högsta skyddsnivån.

Med detta menas att åtgärderna ska vidtas i enlighet med FN:s vägledande principer
för företag och mänskliga rättigheter eller motsvarande, se
Upphandlingsmyndighetens tillämpningsstöd Arbetsrättsliga villkor enligt ILO:s
kärnkonventioner och villkor om hållbara leveranskedjor.

I de fall då internationella bestämmelser föreskriver ett starkare skydd för den
enskilde än nationell lagstiftning ska Ramavtalsleverantören vidta skäliga åtgärder
för att efterleva de internationella bestämmelserna.

Ramavtalsleverantören ska ha utsett ansvarig på ledningsnivå som ansvarar för
efterlevnaden av detta avsnitt.

För att visa att ovan är uppfyllt ska Ramavtalsleverantören på begäran redovisa
följande handlingar:

  1. Riktlinjer för etisk handel, ofta kallad uppförandekod eller liknande.
    Riktlinjerna ska vara allmänt tillgängliga hos Ramavtalsleverantören, och
    beslutad av högsta ledningen hos Ramavtalsleverantören.
  2. Rutin för att ovan konventioner och regelverk är implementerade och följs av
    de Underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra Kontrakt, oavsett i
    vilket led i leverantörskedjan de befinner sig. Utöver detta ska det framgå hur
    Ramavtalsleverantören verkar för att konventioner och ramverk efterlevs av
    samtliga Underleverantörer i leverantörskedjan.
  3. Rutiner för identifiering och prioritering av såväl faktiska som potentiella
    risker för avvikelser från kraven enligt detta avsnitt. Rutinen ska minst omfatta samtliga Underleverantörer som direkt medverkar till att fullgöra Kontrakt.
  4. Rutiner för systematisk uppföljning för att kontrollera rådande förhållanden
    och följsamheten till kraven enligt detta avsnitt.
  5. Rutiner för att omedelbart vidta åtgärder för att förhindra och begränsa
    brister i efterlevnaden av detta avsnitt, samt för att vidta rättelse vid
    identifierade brister.

Ramavtalsleverantören ska på begäran redovisa ytterligare handlingar för kontroll av att ovan är uppfyllt.

Ramavtalsleverantörens redovisning ska ske på det sätt och inom den tid som
Kammarkollegiet begär. Ramavtalsleverantören är även skyldig att möjliggöra för
Kammarkollegiet att själv eller genom extern part delta vid inspektioner på plats hos
Ramavtalsleverantören och i skälig omfattning hos de Underleverantörer som direkt
medverkar till att fullgöra Kontrakt.

Ramavtalsleverantören ska på begäran tillhandahålla en särskild redogörelse för hur Ramavtalsleverantören motverkar att antifackliga åtgärder eller diskriminering
förekommer hos denne eller Underleverantörer. De motverkande åtgärderna ska inte endast ske i egen regi utan även involvera en tredje part. Redogörelsen ska innehålla en beskrivning av hur Ramavtalsleverantören samverkar med eventuella fackliga organisationer och/eller arbetstagarrepresentanter eller dylikt för att säkerställa föreningsfriheten, organisationsrätten och kollektiva förhandlingar, samt en beskrivning av hur Ramavtalsleverantören arbetar med likabehandling och
motverkar alla former av diskriminering, exempelvis om Ramavtalsleverantörens
ledning utbildas i dessa frågor.

Om Ramavtalsleverantören inte uppfyller ovanstående krav och villkor kan det
resultera i påföljder enligt avsnitt Avtalsbrott och påföljder.

Senast ändrad: 2025-03-10