Till innehåll på sidan

Frågor och svar om IT-konsulttjänster, 1. Verksamhetens IT-behov

Avrop

  • Svar:

    Nej, minst två (2) konsulter med olika kompetenser måste avropas enligt följande:
    Ramavtalet ”IT-konsultlösningar” omfattar fyra (4) olika delområden och kan nyttjas för avrop som omfattar minst två (2) konsulter med olika kompetenser och dessa kompetenser ska återfinnas inom minst två (2) delområden.  De olika delområdena är:

    1. Verksamhetens IT-behov (Verksamhetsutveckling, Krav, Användarbarhet och Tillgänglighet),
    2. Ledning av IT-projekt (Projektledning och Styrning),
    3. Säkerhet i IT och IT-projekt (IT-säkerhet),
    4. Arkitektur och utveckling (Systemutveckling, Systemförvaltning, Arkitektur och Test).
    5.  

    Om ett behov avser exempelvis en Projektledare så ligger det inom delområde ”2. Ledning av IT-projekt”. För att kunna nyttja detta ramavtal, IT-konsultlösningar, krävs således att ytterligare minst en konsult från något av de andra delområdena 1, 3 eller 4 också omfattas av samma avrop eller beställning.

  • Svar:

    En avropsförfrågan genom förnyad konkurrensutsättning ska omfatta ett specifikt behov under en viss tidsbestämd period inklusive eventuell förlängningsoption.
    Med specifikt behov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras vad behovet avser, arbetsuppgifter, antal konsulter och vilka kompetenser som omfattas, vilken omfattning i tid som uppdraget kräver samt när i tiden uppdraget ska utföras.

    Att bara teckna ett generellt kontrakt eller kontrakt/leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.

  • Svar:

    I ramavtalet finns vissa i förväg kravställda och specificerade roller vilka kan avropas genom särskild fördelningsnyckel för uppdrag upp till maximalt 1000 timmar. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd.

    Om behov avser roller och kompetenser som inte omfattas av de i förväg specificerade rollerna ska avrop alltid göras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer. Detta gäller även om uppdraget understiger 1000 timmar.

    Om avrop görs avseende någon av de i förväg specificerade rollerna upp till maximalt 1000 timmar men om egna krav och/eller villkor läggs till, utöver kravspecifikationen i upphandlingen, så ska även detta avropas genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer.

  • Svar:

    För att inte riskera att en avropsförfrågan inte blir uppmärksammad av leverantörerna bör dessa alltid skickas till leverantörernas anmälda funktionsbrevlådor, dvs. inte bara till en leverantörs kontaktpersons e-postadress vilken är personbunden.

    Använd funktionerna ”Skicka avropsförfrågan till leverantör” (vid särskild fördelningsnyckel) eller ”Skicka avropsförfrågan till alla leverantörer” (vid förnyad konkurrensutsättning) så skickas dessa alltid till aktuell funktionsbrevlåda hos respektive leverantör.

Pris

  • Svar:

    Samtliga avtalade timpriser för leverantörerna framgår av "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd samt i avropsblankett för särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning). 

    Följande priser gäller vid avrop via särskild fördelningsnyckel (SFN):

    Timpriserna i "Prisbilaga – sammanställning Delområde Verksamhetens IT-behov” gäller för de två (2) specificerade rollerna, för konsult på kompetensnivåerna 1–4, enligt upphandlingens Kravspecifikation. Dessa priser utgör fasta timpriser och leverantörer har inte rätt att offerera eller debitera andra timpriser för dessa roller vid avrop via särskild fördelningsnyckel.

    Följande gäller avseende priser vid avrop via förnyad konkurrensutsättning (FKU):

    Timpriserna i "Prisbilaga – sammanställning Delområde Verksamhetens IT-behov" utgör takpriser vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning för samtliga kompetensområden för kompetensnivåerna 1–4. Det generella takpriset gäller oavsett vilka kompetenskrav som ställs i avropet samt under förutsättning att myndigheten inte uttryckligen efterfrågar en specialist på nivå 5 i sin avropsförfrågan. Takpriser får inte överstigas i avropssvar i en förnyad konkurrensutsättning. Lägre timpriser kan offereras.

    Leverantörer har dock rätt att vid förnyad konkurrensutsättning (FKU) offerera timpriser som överstiger angivna takpriser om:

    - det i avropsförfrågan uttryckligen angetts att en Konsult ska vara en specialist med kompetensnivå 5.

    - det i avropsförfrågan gjorts justeringar i Allmänna villkor gällande viten, skadestånd och ersättningar som är kostnadsdrivande för leverantören.

    - det i avropsförfrågan hänvisas till mallar för säkerhetsskyddsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal som väsentligt avviker från de mallar som finns i Ramavtalet.

Prisjustering

  • Svar:

    För delområde 1 – Verksamhetens IT-behov samt delområde 5 – IT-konsultlösningar gäller att priserna är fasta i ett (1) år från och med att Ramavtalet har trätt i kraft. Avropsberättigad kan inom dessa delområden välja att tillämpa prisjustering i kontrakt enligt bilaga Allmänna villkor (2.9.2). I så fall ska förutsättningarna för detta anges redan i den förnyade konkurrensutsättningen och i kontraktet. Leverantör har inte rätt att begära prisjustering i kontrakt.

    Prisjustering gäller för kontrakt tecknat till följd av avropsförfrågan som skickats från och med den första kalenderdagen i månaden efter att Kammarkollegiet skriftligen bekräftat prisjusteringen. Prisjusteringen omfattar inte redan tecknade kontrakt.

Ramavtalet

  • Svar:

    Nej, kommuner och regioner är ej avropsberättigade på ramavtalen IT-konsulttjänster.

    Avropsberättigade är statliga myndigheter under regeringen vilka ska avropa från de statliga ramavtalen.
    Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de i förväg har lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Vidare information om vilka som lämnat bekräftelse finns på ramavtalets sida under fliken "Vem får avropa?".

Säker digital kommunikation (SDK)

  • Svar:

    Ja, det kan ni, till exempel för att utreda vilka verksamhetsområden i organisationen som kan ha störst nytta av informationsutbyte med andra genom att använda Säker digital kommunikation (SDK). Vi rekommenderar för närvarande en RFI (Request for information) innan ett eventuellt avrop.

    Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för infrastrukturen SDK och underhåller förteckning över leverantörer med godkända accesspunkter till SDK. Accesspunkt till SDK samt övriga tjänster som behövs för den tekniska anslutningen kan även avropas från ramavtalet för Informationsförsörjning.

    Läs mer om vilka ramavtal som kan användas för införande och nyttjande av SDK.

Särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning)

  • Svar:

    Dynamisk rangordning enligt särskild fördelningsnyckel innebär att ingen fast rangordning finns, utan den leverantör som kan leverera, efter utvärdering, till lägst pris i det aktuella avropet, får beställningen. För att få fram detta används, med fördel, den särskilda Avropsblanketten för dynamisk rangordning som finns under ”Avropsstöd” på ramavtalssidan. Efter utförd utvärdering skickas avropsförfrågan (beställning) till vinnande leverantör. Länk med e-postadress till leverantör finns inlagd på ramavtalssidan om du klickar på ”skicka avropsförfrågan till leverantör”.

  • Svar:

    Avrop enligt särskild fördelningsnyckel kan göras för vissa i förväg specificerade roller för konsultuppdrag upp till maximalt 1000 timmar för ramavtalsområdet Verksamhetens IT-behov.

    Ramavtalet IT-konsultlösningar omfattar åtta (8) stycken specificerade roller. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd. Priserna vid beställning enligt särskild fördelningsnyckel är alltid fasta enligt prisbilagan.

    För avrop enligt särskild fördelningsnyckel behöver den anpassade avropsblanketten under fliken Avropsstöd användas och fyllas i innan beställningen skickas till vinnande ramavtalsleverantör. I avropsblanketten räknas ramavtalsleverantörernas sammanlagda pris ihop för leverans utifrån det som avropsberättigad har behov av, enligt den ifyllda beställningen. Den ramavtalsleverantör som kan leverera till lägst pris enligt beställningen i det aktuella avropet ska få beställningen.

    Observera att om en och samma beställning enligt särskild fördelningsnyckel görs och om beställningen omfattar fler än en specificerad roll så ska samtliga timmar summeras. Dvs. den totala summan av antal timmar för en och samma beställning oavsett antal specificerade roller får vara upp till maximalt 1000 timmar per beställning.

  • Svar:

    Avropsberättigad får avvika från rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:

    1. om ramavtalsleverantören inte har besvarat avropet alternativt inte återkommit med avropssvar inom reglerad tid, eller
    2. om ramavtalsleverantören har godtagbara skäl att avböja avrop (såsom att angiven leveranskapacitet är uppnådd), eller
    3. om avropet avser en ersättningsanskaffning som beror på att avropsberättigad tidigare hävt eller sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören.
  • Svar:

    Ett avrop som gjorts genom beställning enligt särskild fördelningsnyckel kan inte förlängas om beställningen från början uppgick till taket på maximalt 1000 timmar. En beställning, inklusive eventuell i beställningen i förväg angiven option, får således aldrig överstiga totalt 1000 timmar.

Underleverantörer

  • Svar:

    Ramavtalsleverantör kan anlita underleverantör för att fullgöra hela eller delar av det åtagande som följer av ramavtalet och kontrakt (avropet).
    En ramavtalsleverantör kan dock under ramavtalsperioden inte vara underleverantör till annan ramavtalsleverantör inom samma ramavtalsområde.

    Ramavtalsleverantör kan lägga till och ta bort underleverantörer så länge kraven enligt ramavtalets huvuddokument uppfylls och ramavtalsleverantören ansvarar för underleverantör såsom för egen del. Observera att ramavtalsleverantören inte har rätt att till underleverantör delegera rätten att ta emot avropsförfrågan, lämna avropssvar, teckna kontrakt eller fakturera avropsberättigad.

    För mer information om vad som gäller för underleverantörer, se Allmänna villkor avsnitt 2.14.