Så arbetar vi med försörjningstrygghet
Statens inköpscentral har inget särskilt uppdrag inom krisberedskap eller totalförsvar. Däremot är vår målsättning att, inom ramen för vårt uppdrag och gällande lagstiftning, upphandla statliga ramavtal som stärker försörjningstryggheten för avropsberättigade organisationer.
Vi arbetar aktivt med omvärldsbevakning och samverkar med flera myndigheter för att följa utvecklingen inom området.
Förstudie
Inför varje upphandling undersöker vi behovet och möjligheten att ställa krav kopplade till försörjningstrygghet. Förutsättningarna varierar mellan olika ramavtalsområden och branscher, vilket gör att varje förstudie anpassas därefter. Både leverantörer och myndigheter är involverade i arbetet.
Upphandling
I upphandlingsfasen fastställs vilka krav som ska ställas på leverantörer. Här tas krav och villkor fram som bedöms vara relevanta för att främja försörjningstryggheten.
Förvaltning
Förvaltningsarbetet innebär att vi följer upp ställda krav i upphandlingen. Vi ger stöd till avropsberättigade och leverantörer och stärker befintliga ramavtalsleverantörers arbete med kontinuitetshantering. Under förvaltningen kan vi också ta fram exempel på hur krav kring försörjningstrygghet kan konkretiseras vid avrop.
Läs om våra annonserade upphandlingar i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign.