Till innehåll på sidan

Hållbarhet – en självklar del i våra ramavtal

Att främja hållbarhet är en viktig del av Statens inköpscentrals arbete. Hållbarhet är ett prioriterat fokusområde och vi arbetar aktivt för att varor och tjänster som upphandlas via statliga ramavtal ska kunna levereras på ett socialt, miljömässigt och ekonomiskt hållbart sätt.

Vi har ett ansvar att stödja offentlig sektors mål om att göra hållbara och etiskt medvetna inköp. Vår målsättning är att, inom ramen för vårt uppdrag och lagstiftningens möjligheter, ta hänsyn till miljö och sociala aspekter i både upphandling och förvaltning av ramavtal.

Vad menas med hållbarhet?

Begreppet hållbarhet bygger på FN:s definition: ”en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.”

Hållbar utveckling delas ofta in i tre dimensioner:

  • Social hållbarhet – att främja mänskliga rättigheter, god arbetsmiljö och rättvisa arbetsvillkor.
  • Miljömässig hållbarhet – att skydda ekosystemen och minska negativ påverkan på klimat och miljö.
  • Ekonomisk hållbarhet – att skapa långsiktig ekonomisk utveckling utan att kompromissa med miljö eller sociala värden.

En hållbar offentlig upphandling innebär att offentlig sektor köper varor och tjänster på ett sätt som säkerställer den goda affären, gynnar samhället i stort samt minimerar skador på miljön.

Vägledande dokument och strategier

Agenda 2030

De globala målen i Agenda 2030 syftar till att utrota fattigdom, uppnå jämställdhet och skydda planeten. En hållbar konsumtion och produktion innebär en effektiv användning av resurser och en minskad påverkan från farliga kemikalier. Detta innebär även sociala och ekonomiska fördelar såsom ökad konkurrenskraft, näringslivsutveckling, öka sysselsättning och förbättrad hälsa. Mål 12 lyfter särskilt fram vikten av hållbar konsumtion och produktion – där offentlig upphandling spelar en nyckelroll (delmål 12.7).

Nationella upphandlingsstrategin

Strategin betonar att offentlig upphandling ska vara ett verktyg för att nå miljömål och främja social hållbarhet. Upphandlande myndigheter bör beakta miljöaspekter ur ett livscykelperspektiv i samtliga faser av en upphandling. Offentlig sektor ska också vara ett föredöme och undvika att bidra till social dumping eller kränkningar av mänskliga rättigheter – oavsett var arbetet utförs. (Nationella upphandlingsstrategin)

Lagen om offentlig upphandling (LOU)

LOU ger möjlighet att ställa krav på miljöhänsyn, sociala och arbetsrättsliga villkor. Dessa krav kan formuleras som kvalificeringskrav, tekniska krav eller kontraktsvillkor – beroende på upphandlingens art. I vissa fall har upphandlande myndigheter en skyldighet att ställa krav på arbetsrättsliga villkor, antingen enligt kollektivavtal om arbetet utförs i Sverige, eller i enlighet med ILO:s kärnkonventioner om arbetet utförs utanför Sverige.  (Lag (2016:1145) om offentlig upphandling)

Senast ändrad: 2025-10-23