Till innehåll på sidan

Tillgänglighet – för en offentlig sektor som inkluderar alla

Tillgänglighet är ett prioriterat område för Statens inköpscentral och hanteras som ett särskilt fokusområde. Det innebär att frågan lyfts fram i alla delar av upphandlingsprocessen: förstudie, upphandling och förvaltning.

Målet är att produkter och tjänster som upphandlas ska kunna användas av så många som möjligt – utan att vissa användare utesluts på förhand.

Vad menas med tillgänglighet?

Tillgänglighet handlar om hur användbar en produkt, tjänst eller miljö är för personer med olika förmågor. Det kan till exempel handla om:

  • Fysiska funktioner (rörelse, muskelkraft)
  • Sensoriska funktioner (syn, hörsel)
  • Kognitiva funktioner (uppfattning, koncentration, förståelse)

Tillgänglighet är en kvalitet som gynnar alla – men är särskilt viktig för personer med funktionsnedsättning.

Styrande och vägledande dokument

Kammarkollegiets ramavtal innehåller villkor som gör det möjligt att uppfylla lagkrav för tillgänglighet. Dessa lagkrav finns i:

Målsättning

Vi arbetar för att skapa bästa möjliga villkor för tillgänglighet vid myndigheters inköp av varor och tjänster. Genom tydliga krav i ramavtalsupphandlingar och bra stöd vid avrop får myndigheter bättre förutsättningar att säkerställa att produkter och tjänster fungerar för så många som möjligt.
Användare av de gemensamma ramavtalen ska också bli medvetna om möjligheten att ställa krav på tillgänglighet.

Senast ändrad: 2025-10-29