Klient- och mobiltelefonlösningar
Avtalsperiod
2021-09-27 - 2025-09-26Förlängningsoption
2025-09-26Avropsform
- Särskild fördelningsnyckel
- Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalsnummer
23.3-13124-20Kundstöd
Ramavtalet omfattar mobiltelefoner och surfplattor samt olika typer av klienter (datorer och bildskärmar), med tillhörande tillbehör och tjänster.
Avrop som enbart gäller mobiltelefoner kan inte längre avropas från ramavtalet Klient- och mobiltelefonlösningar. Sådana avrop ska istället göras på det nya ramavtalsområdet Mobiltelefoner.
Surfplattor samt kombinerade köp av klienter och mobiltelefoner kan avropas från Klient- och mobiltelefonlösningar som tidigare.
Hårdvara som tjänst går att avropa vilket exempelvis innebär en kombination av hårdvara, programvara och tjänster som levereras tillsammans till en periodiserad tid där kund betalar för nyttjanderätten.
För att avropa enbart Klienter hänvisas till ramavtalet Klienter och för att avropa mobiltelefoner hänvisas till ramavtalet Mobiltelefoner.
Här väljer du avropsform
Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.
-
Advania Sverige AB
Avtal: 23.3-13124-20:001
-
Atea Sverige AB
Avtal: 23.3-13124-20:002
-
B2B IT-partner AB
Avtal: 23.3-13124-20:003
-
Dustin Sverige AB
Avtal: 23.3-13124-20:004
-
Foxway Education AB
Avtal: 23.3-13124-20:005
-
Techstep AB
Avtal: 23.3-13124-20:006
-
Tele2 Sverige AB
Avtal: 23.3-13124-20:007
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Klient- och mobiltelefonlösningar
-
Svar:
Rekonditionerad hårdvara är klienter och mobiltelefoner som haft en tidigare ägare. Produkten (hårdvaran) ska bland annat vara funktionstestad, fullständigt rengjord invändigt och utvändigt, genomgått rekonditioneringsåtgärder, vara fabriksåterställd och installerad med uppgraderingar.
Notera att rekonditionerade produkter omfattas av ett års garanti (eventuella batterier omfattas av tre månaders garanti).
-
Svar:
Det är möjligt att avropa rekonditionerad hårdvara både genom dynamisk rangordning/särskild fördelningsnyckel och förnyad konkurrensutsättning.
Den dynamiska rangordningen/särskilda fördelningsnyckeln möjliggör avrop av rekonditionerad bärbar dator (12,5-14 tum) (Se avropsmall i excel för detaljerad specifikation).
Önskar avropande kund precisera krav utöver kravställningen i ramavtalsupphandlingen går detta att göra i en förnyad konkurrensutsättning. Rekonditionerade mobiltelefoner går enbart att avropa i förnyad konkurrensutsättning.
-
Svar:
Ja, i ramavtalsupphandlingen användes bland annat tilldelningskriterier för att utvärdera kemikalier i mobiltelefoner. Där ett av kriterierna var att vissa mobiltelefoner ska vara halogenfria. Kriteriet omfattar även externa strömkablar och förpackningsmaterial.
Med halogenfri menas i det här sammanhanget att produkterna uppfyller kraven gällande gränsvärden för halogener enligt standarden IEC 61249-2-21.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..