AV och distansmöten
Avtalsperiod
2022-07-01 - 2026-06-30Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalsnummer
23.3-10517-20Kundstöd
Ramavtalet omfattar varor och tjänster för ljud och bild av olika slag som tillsammans täcker in det totala behovet under en livscykelperiod.
Ramavtalet olika varianter av varor och tjänster för ljud, bild, foto, distansmöten, videokonferens och liknande audiovisuella varor som möjliggör möten eller informationsspridning med hjälp av elektronik och teknik. Varor och tjänster kan vara analoga och digitala. Ramavtalet inkluderar även varor och tjänster som möjliggör förinspelad information som spelas upp när användaren själv önskar det eller information som spelas upp live via en vald kanal, där inkluderas streamingtjänst.
Ramavtalet omfattar även varor och tjänster kopplade till nya eller befintliga mötes- och konferensrum, utbildningssalar, hörsalar, scener, väntrum, receptioner, vård- och omsorgsmiljöer, arbete i hemmet eller ifrån andra platser där avropsberättigad har behov av dessa varor och/eller tjänster.
Ramavtalet omfattar inredning i den mån den är avsedd för varor inom området ljud och bild och dess unika behov samt för att tillgodose en helhetslösning för exempelvis ett konferensrum.
Under bland annat flik Avropsstöd finns mera information att läsa om upphandlingsföremålet och specifikt om kravställning vid avrop. Där finns också mallar för avrop och även vägledning som är till för både avropsberättigade och ramavtalsleverantörer och syftar till att underlätta avrop.
Avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Atea Sverige AB
Avtal: 23.3-10517-20:001
-
AudicomPendax AB
Avtal: 23.3-10517-20:002
-
AVS i Sverige AB
Avtal: 23.3-10517-20:003
-
Dustin Sverige AB
Avtal: 23.3-10517-20:004
-
Foxway AB
Avtal: 23.3-10517-20:005
-
Informationsteknik Scandinavia AB
Avtal: 23.3-10517-20:006
-
Ricoh Sverige AB
Avtal: 23.3-10517-20:007
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om AV och distansmöten
-
Svar:
Ramavtalet innehåller inga begränsningar vad gäller kontraktstiden. När ramavtalet upphör påverkar det inte giltigheten av Kontrakt. Se mera information på upphandlingsmyndighetens hemsida:
https://www.upphandlingsmyndigheten.se/frageportalen/1213589/hur-lang-far-kontraktstiden-for-ett-ramavtal-vara/ -
Svar:
Nej, det finns inget generellt servicenivåavtal. Till hårdvara ingår ett garantiåtagande under ett (1) år, se avsnitt Hårdvara i Allmänna villkor. Det går att kravställa på ett servicenivåavtal både på hårdvara och tjänst. Servicenivåavtal kan exempelvis inkludera Ramavtalsleverantörens ansvar för att åtgärda fel, tillhandahållande av kundtjänst, uppdatering, uppgradering, svarstider, återkoppling gällande felanmälan, prestanda, inställelsetid och åtgärdstid.
-
Svar:
Ja, upphandlingen omfattar tjänster som videokonferens, webbmötestjänster, streamingtjänster samt även programvaror i form av molntjänst. Där ingår filmning, klippning, redigering, bearbetning, testning och upplägg till vald kanal i samband med filmning.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..