Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Bemanningstjänster - Kontorstjänster överstigande 1000 timmar

Avtalsperiod

2025-04-22 - 2029-04-21

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-14537-2023


Vad ingår i delområdet Bemanningstjänster – Kontorstjänster över 1 000 timmar?

Detta delområde ingår i ramavtalsområdet Bemanningstjänster och omfattar inhyrning av konsulter för kontorstjänster vid längre uppdrag som överstiger 1 000 timmar.

När ska delområdet användas?

  • När du behöver inhyrning av en eller flera konsulter för uppdrag som överstiger 1 000 timmar.
  • Konsulten arbetar under avropsberättigads arbetsledning och ska täcka tillfälliga eller längre behov, till exempel.
    - Arbetstoppar
    - Sjukdom eller tjänstledighet hos anställda
    - I väntan på nyrekrytering

Inhyrning kan omfatta allt från enstaka timmar eller dagar till månader och år.

Yrkesområden och indelning

  • Yrkesområdet Kontorstjänster samt hybrid och interimschef är indelat i 8 geografiska områden (se NUTS 2-kartan för indelning).
  • Område väljs utifrån konsultens placeringsort.

Så fungerar avrop

  • Avrop sker via förnyad konkurrensutsättning.
  • Vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning bestäms priset i samband med att den förnyade konkurrensutsättningen genomförs och anges i respektive Kontrakt. Leverantörerna lämnar pris i sitt avropssvar.

Avgränsningar – vad ingår inte?

Ramavtalet omfattar inte:

  • Rekrytering
  • Omställning
  • Jobbförmedling

För rekrytering, se ramavtalet Rekryteringstjänster.

Viktigt att veta

  • Lagen om uthyrning av arbetstagare (från 1 oktober 2022) kan påverka tillämpningen av ramavtalet.
  • Bestämmelserna gäller om en konsult arbetar under myndighetens kontroll och ledning i mer än 24 månader.
  • Mer information finns på arbetsgivarverket.se – Inhyrning (arbetsgivarverket.se)

Välj geografiskt område - utifrån konsultens placeringsort


Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer
Senast uppdaterad
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2025-02-19 2025-02-19
Senast uppdaterad: 2025-03-11 2025-03-11
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-27 2025-02-27
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2025-09-08 2025-09-08
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-27 2025-02-27
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Upphandling
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17
Senast uppdaterad: 2025-02-17 2025-02-17

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Almi AB
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
SMA Maintenance
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
V.S. VisitSweden AB

Frågor och svar om Bemanningstjänster - Kontorstjänster överstigande 1000 timmar


Anställning

  • Svar:

    Om en konsult söker och får samma tjänst som man tidigare varit inhyrd för att utföra och det finns samband i tid för uthyrningen får en (1) månads uthyrningskostnad debiteras som rekryteringskostnad. Detta gäller förutsatt att uthyrd konsult varit uthyrd i mindre än sex (6) månader. Om uthyrningen varat längre än sex (6) månader får ingen rekryteringskostnad debiteras.

Avrop

  • Svar:

    Ni har rätt att be om en kandidatpresentation. Det kan vara ett samtal eller intervju där ni säkerställer kvalifikationerna. Se Upphandlingsdokumentet, 5.9 Intervju, för mer information.

  • Svar:

    Då Kalmar och Stockholm är två separata geografiska områden med olika leverantörer så måste två separata avrop göras riktade till leverantörerna i de båda områden.

Pris

  • Svar:

    För avrop som görs i förnyad konkurrensutsättning gäller fri prissättning. Leverantören erbjuder pris i sitt avropssvar.

Uppsägning

  • Svar:

    Om uppdraget sägs upp i förtid ersätts Ramavtalsleverantören i enlighet med timpriset som utgår för aktuell konsult/-er. Om Ramavtalsleverantören under den aktuella tidsperioden kan hyra ut uthyrd konsult till annan utgår ingen ersättning enligt denna punkt. Ersättning utgår vidare aldrig för längre tid än som återstår enligt Kontraktet.
    För uppsägningstider se Avbokningsmatris på Avropa.se

Övrigt

  • Svar:

    Om behovet är en Interimschef för att fylla tillfälliga eller längre behov i väntan på rekrytering eller vid andra vakanser som till exempel sjukdom eller tjänstledighet kan interimschef avropas via förnyad konkurrensutsättning. Kompetenskrav ska definieras vid avrop.

  • Svar:

    Avrop måste göras när behovet uppstår. Med specifikt behov avses att det vid avropstillfället specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om. Att bara teckna ett generellt kontrakt eller leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.

  • Svar:

    En hybrid-tjänst är en kombination av två eller flera olika arbetsuppgifter från tjänsterna i ramavtalet för kontorstjänster. Avrop av hybrid kan enbart avropas i förnyad konkurrensutsättning och kompetenskraven definieras vid avrop. En förutsättning är att ingen av tjänsterna som efterfrågas avser mindre än 20 % av en heltid.

Inga nyheter

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2025-11-19