Välkommen till höstens Avropadag
som äger rum torsdag den 9 oktober 2025, klockan 09.30-15.30.
Dagen vänder sig till dig som är anställd på en myndighet, kommun eller region och använder våra ramavtal. Deltagande sker på plats eller digitalt.
Tema för Avropadagen är digitalisering och e-handel. Avdelningschef Anna Clara Wittgren inleder med en lägesbild om digitalisering och aktuella frågor för vår verksamhet. Vi har sedan bjudit in Skatteverket som kommer och berättar om EU:s reform av momsdirektivet, ViDA (VAT in the Digital Age), om genomförandet, hur det påverkar offentlig sektor och förväntade effekter. Vi har även bjudit in kollegor från Digg - Myndigheten för digital förvaltning, som uppdaterar oss om vad som är nytt och på gång inom Digital post, Säker digital kommunikation och E-handel. Det blir som vanligt information och nyheter från Statens inköpscentral och vi har även avsatt tid för frågor, så skicka gärna in dem redan i samband med din anmälan!
Efter lunch har vi två pass med parallella spår då ni får möjlighet att träffa ramavtalsförvaltare och upphandlare som presenterar några av våra ramavtal. Alla spår sänds även digitalt.
Program
09.00-09.30
Registrering, kaffe och smörgås
09.30-09.50
Välkomna och introduktion, Anna Clara Wittgren, avdelningschef, Statens inköpscentral
09.50 – 10.35
ViDA (VAT in the Digital Age), obligatorisk e-fakturering och digital rapportering, Fredrik Andersson Carlö, projektledare transaktionsbaserad rapportering, Skatteverket
10.35– 11.00
KAFFEPAUS
11.00-12.00
DIGG informerar om Digital post, Säker digital kommunikation och E-handel, Jan Pettersson, verksamhetsutvecklare, Anna Ekegren, tjänstespecialist och Anderz Petersson, specialist e-handel, Digg - Myndigheten för digital förvaltning
12.00- 12.30
Aktuellt från Statens inköpscentral, e-handel, digital avropstjänst med mera.
12.30- 13.30
LUNCH
13.30 – 14.20 PASS 1
Spår 1 - Ramavtal för Revison- och granskningstjänster
Spår 2 - Ramavtal för Datorer, mobiltelefoner och surfplattor
Spår 3 - Ramavtal för Kontorspapper
14.20 – 14.45
KAFFEPAUS
14.45 – 15.30 PASS 2
Spår 4 - Ramavtal för Managementtjänster - Verksamhets- och organisationsutveckling
Spår 5 - Ramavtal för Operatörstjänst för elektroniska meddelanden
Spår 6 - Ramavtal för Möbler och inredning, genomgång av särskild fördelningsnyckel
15.30 SLUT
Med reservation för ändringar i programmet
Anmälan
Anmälan sker via knappen ovan. Vid anmälan uppger ni om ni deltar på plats eller digitalt.
I samband med anmälan kan ni föra fram önskemål om frågor.
Avropadagen är kostnadsfri. Anmäl eventuellt förhinder till ramavtalsservice@kammarkollegiet.se så snart som möjligt.
Målgrupp
Seminariet/webbinariet vänder sig till myndigheter, kommuner och regioner som använder våra ramavtal.
Plats
Om du väljer att delta på plats ses vi på World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 i Stockholm. Om du väljer att delta digitalt så skickar vi ut en länk när vi närmar oss datum för Avropadagen.
Kontakta oss
Vid frågor om avropadagen är ni välkomna att kontakta Ramavtalsservice,
ramavtalsservice@kammarkollegiet.se
Välkomna!