Hur arbetar vi med e-handel?
Vi har fokus på e-handel i hela arbetet med våra ramavtal – från förstudie till upphandling och förvaltning.
Förstudie
Inför nya upphandlingar gör vi en förstudie där både leverantörer och upphandlande myndigheter får vara med. Eftersom e-handeln ser olika ut i olika ramavtalsområden, undersöker vi:
- hur e-handeln fungerar i dag
- vilka erfarenheter som finns från tidigare och andra avtal
- vilka behov och önskemål som finns framåt
Resultatet från förstudien används för att ta fram relevanta krav och villkor i en kommande upphandling.
Upphandling
När vi upphandlar nya ramavtal utgår vi från:
- det som kommit fram i förstudien
- SFTI:s rekommendationer för e-handel vid upphandling av varor och tjänster
Målet är att använda SFTI:s standarder för e-handel och e-fakturering.
Förvaltning
När ett ramavtal är på plats följer vi upp att e-handelsvillkoren följs. Vi ger också stöd till avropsberättigade – alltså de som har rätt att använda avtalet – hur de kan e-handla från ramavtalet.
Den återkoppling vi får från avropsberättigade om hur e-handeln fungerar i praktiken är viktig. Den används som underlag i framtida förstudier inom samma ramavtalsområde.
Läs om våra annonserade upphandlingar i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign.