Till innehåll på sidan

Hur arbetar vi med e-handel?

Vi har fokus på e-handel i hela arbetet med våra ramavtal – från förstudie till upphandling och förvaltning.

Förstudie

Inför nya upphandlingar gör vi en förstudie där både leverantörer och upphandlande myndigheter får vara med. Eftersom e-handeln ser olika ut i olika ramavtalsområden, undersöker vi:

  • hur e-handeln fungerar i dag
  • vilka erfarenheter som finns från tidigare och andra avtal
  • vilka behov och önskemål som finns framåt

Resultatet från förstudien används för att ta fram relevanta krav och villkor i en kommande upphandling.

Upphandling

När vi upphandlar nya ramavtal utgår vi från:

Målet är att använda SFTI:s standarder för e-handel och e-fakturering.

Förvaltning

När ett ramavtal är på plats följer vi upp att e-handelsvillkoren följs. Vi ger också stöd till avropsberättigade – alltså de som har rätt att använda avtalet – hur de kan e-handla från ramavtalet.

Den återkoppling vi får från avropsberättigade om hur e-handeln fungerar i praktiken är viktig. Den används som underlag i framtida förstudier inom samma ramavtalsområde.

 

Läs om våra annonserade upphandlingar i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign.

Senast ändrad: 2025-10-07