Rekrytering av kontorspersonal (fem eller fler personer– volymrekrytering)
Avtalsperiod
2024-11-23 - 2028-11-22Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
- .
Ramavtalsnummer
23.3-11976-2023Kundstöd
Vad ingår i delområdet Rekrytering av kontorspersonal (5 eller fler personer – volymrekrytering)?
Detta delområde ingår i ramavtalet Rekryteringstjänster och omfattar rekrytering av kontorspersonal som inte är chefer, specialister, IT-chefer eller IT-specialister.
Den stora merparten av en avropsberättigads anställda ryms inom denna kategori. Det är personal med breda allmänna kunskaper inom sitt yrkesområde – kompetenser som är vanliga på marknaden och relativt enkla att rekrytera.
Delområdet omfattar rekrytering av personal som arbetar inom:
- Juridik
- Ekonomi
- IT
- Administration
- Kommunikation
- Internservice
- HR
Trots namnet på delområdet kan det även inkludera personal som inte huvudsakligen arbetar på kontor.
När ska delområdet användas?
- När du behöver rekrytera fem eller fler personer inom ovan nämnda områden.
- När det gäller generalistroller med bred kompetens och utan chefs- eller specialistansvar.
Så fungerar avrop
Avrop sker via förnyad konkurrensutsättning
Avgränsningar – vad ingår inte?
Detta delområde omfattar inte:
- Rekrytering av chefer
- Rekrytering av specialister
- Rekrytering av IT-chefer eller IT-specialister
För dessa behov, se respektive delområde i ramavtalet Rekryteringstjänster.
Välj geografiskt område utifrån placeringsort för den rekryterade.
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Adecco Sweden AB
Avtal: 23.3-11976-2023-002
-
Amendo Bemanning & Rekrytering AB
Avtal: 23.3-11976-2023-003
-
Novare Public HR AB
Avtal: 23.3-11976-2023-007
-
Randstad AB
Avtal: 23.3-11976-2023-009
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Rekrytering av kontorspersonal (fem eller fler personer– volymrekrytering)
Avtal
-
Svar:
Nej, man kan avropa en eller flera tilläggstjänster som ett fristående uppdrag om man har behov av det.
-
Svar:
För att kunna avropa flera rekryteringar som ska genomföras, i ett och samma kontrakt, krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Förutsättningarna är att de som ska rekryteras i så fall ska vara både inom samma delområde och samma riksområde samt att det även ska röra sig om ett specifikt rekryteringsbehov som ska genomföras under en viss tidsperiod. Med specifikt rekryteringsbehov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om.
-
Svar:
Ja, en myndighet kan välja att endast avropa ett eller flera delmoment i rekryteringsprocessen och behöver inte avropa en hel rekryteringsprocess.
Leverans
-
Svar:
Leverantören har haft kostnader under arbetet med framtagande av kandidat. De bör kompenseras efter att de styrkt arbetet och styrkt sina kostnader som utförts inom ramen för uppdraget.
-
Svar:
Eftersom varje uppdrag har olika förutsättningar krävs en dialog mellan ramavtalsleverantör och avropande myndighet avseende förväntningar och möjligheter i det specifika uppdraget. Parterna kan komma överens om hur länge uppdraget ska få fortgå utan att kandidat hittas och när i tid uppdraget avslutas.
Omfattning
-
Svar:
För att kunna avropa flera rekryteringar som ska genomföras, i ett och samma kontrakt, krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Förutsättningarna är att de som ska rekryteras i så fall ska vara både inom samma delområde och samma riksområde samt att det även ska röra sig om ett specifikt rekryteringsbehov som ska genomföras under en viss tidsperiod. Med specifikt rekryteringsbehov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras hur många som ska rekryteras, när i tiden och vilken tjänst det rör sig om. Att bara teckna ett generellt kontrakt eller leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.
Pris
-
Svar:
Vid komplett rekryteringsuppdrag gäller fast prissättning. Priset beräknas utifrån den rekryterades slutlön (månadslön) multiplicerat med en i förväg fastställd faktor för respektive personalkategori. Inga avvikelser kan ske för denna prissättning. För att få ett estimerat pris i avropssvaret, för ett rekryteringsuppdrag med fasta priser, rekommenderas att avropande myndighet i avropsförfrågan anger en estimerad slutlön för den kandidat som rekryteras. Det slutliga priset kan fastställas först när slutlönen för den som ska rekryteras är beslutad. Vid avrop av tjänst med endast fasta priser kan inte utvärdering ske på pris. Om inga egna utvärderingskrav har lagts till och alla har samma pris kan särskiljning för tilldelning ske genom exempelvis lottning. Utvärdering på pris kan göras vid avrop av tilläggstjänster som ej har fast pris enl. ramavtalet. Tilläggstjänsterna, för vilka utvärdering på pris kan göras, är Second opinion, Search och Bakgrundskontroll och leverantörer erbjuder sitt pris via avropssvar genom förnyad konkurrensutsättning. Sammanfattningsvis kan prisutvärdering inte ske på komplett rekryteringsuppdrag med fasta priser utan endast på de delar som ej har fast pris (tilläggstjänsterna).
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..