Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

IT-konsulttjänster 5. IT-konsultlösningar

Avtalsperiod

2025-08-23 - 2029-08-22

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning
  • Särskild fördelningsnyckel

Ramavtalsnummer

23.3-1688-2024

Biträdande ramavtalsansvarig

Susan Hedberg

08-700 07 61


IT-konsulttjänster består av 5 (fem) delområden:

  1. Verksamhetens IT-behov
  2. Ledning av IT-projekt
  3. Säkerhet i IT och IT-projekt
  4. Arkitektur och utveckling samt
  5. IT-konsultlösningar (omfattar alla delområden ovan)

Delområde 5, IT-konsultlösningar omfattar konsulttjänster, såväl uppdrags- som resurskonsulter inom samtliga kompetensområden (delområden) ovan. Här kan du ta del av exempel på konsultroller och kompetensnivåer, Exempelroller och kompetensnivåer Delområde 5 (.pdf)

Ramavtalet kan endast nyttjas vid avrop som omfattar minst två (2) konsulter med olika kompetenser och dessa kompetenser ska återfinnas inom minst två (2) olika av de (4) delområdena.

Med resurskonsulttjänst avses konsult i form av resurs som arbetsleds av avropsberättigad och där leverans av konsulttjänsterna sker löpande. Det vill säga leverantören ska inte tillhandahålla full och arbetsledd bemanning av uppdraget samt en leverans, med överenskomna egenskaper.

Med uppdragskonsulttjänst avses att leverantören tillhandahåller konsulter och tar huvudansvar för utförande av visst specificerat uppdrag med tillhandahållande av visst avtalat resultat utifrån avropsberättigades kravspecifikation för uppdraget. Det vill säga leverantören ska tillhandahålla full och arbetsledd bemanning av uppdraget samt en leverans, med överenskomna egenskaper.

Avropsform: Särskild fördelningsnyckel och Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalet innehåller en så kallad kombinerad avropsform, som innebär att avrop av specificerade roller i upp till maximalt 1500 timmar kan ske enligt en särskild fördelningsnyckel. I annat fall, ska avrop genomföras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer. Avropsblanketter för både särskild fördelningsnyckel och förnyad konkurrensutsättning finns här på sidan under flik Avropsstöd.

För mer information om ramavtalsområdet, se bland annat Vägledningen (.pdf) och Snabbguide (.pdf).

Lagen om uthyrning av arbetstagare

Rutin för hantering av underleverantörer 

Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.

Senast uppdaterad
Stöddokument och länkar
Senast uppdaterad: 2025-11-07 2025-11-07
Senast uppdaterad: 2025-04-22 2025-04-22
Senast uppdaterad: 2024-04-05 2024-04-05
Senast uppdaterad: 2022-11-18 2022-11-18
Senast uppdaterad: 2024-08-14 2024-08-14
Senast uppdaterad: 2025-10-13 2025-10-13
Senast uppdaterad: 2021-10-21 2021-10-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2025-04-15 2025-04-15
Avtal
Senast uppdaterad: 2023-10-11 2023-10-11
Senast uppdaterad: 2021-06-29 2021-06-29
Senast uppdaterad: 2024-02-15 2024-02-15
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14
Upphandling
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
SMA Maintenance
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Trygghetsstiftelsen
V.S. VisitSweden AB

Frågor och svar om IT-konsulttjänster 5. IT-konsultlösningar


Avrop

  • Svar:

    Nej, minst två (2) konsulter med olika kompetenser måste avropas enligt följande:
    Ramavtalet ”IT-konsultlösningar” omfattar fyra (4) olika delområden och kan nyttjas för avrop som omfattar minst två (2) konsulter med olika kompetenser och dessa kompetenser ska återfinnas inom minst två (2) delområden.  De olika delområdena är:

    1. Verksamhetens IT-behov (Verksamhetsutveckling, Krav, Användarbarhet och Tillgänglighet),
    2. Ledning av IT-projekt (Projektledning och Styrning),
    3. Säkerhet i IT och IT-projekt (IT-säkerhet),
    4. Arkitektur och utveckling (Systemutveckling, Systemförvaltning, Arkitektur och Test).
       

    Om ett behov avser exempelvis en Projektledare så ligger det inom delområde ”2. Ledning av IT-projekt”. För att kunna nyttja detta ramavtal, IT-konsultlösningar, krävs således att ytterligare minst en konsult från något av de andra delområdena 1, 3 eller 4 också omfattas av samma avrop eller beställning.

  • Svar:

    En avropsförfrågan genom förnyad konkurrensutsättning ska omfatta ett specifikt behov under en viss tidsbestämd period inklusive eventuell förlängningsoption.
    Med specifikt behov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättningen specificeras vad behovet avser, arbetsuppgifter, antal konsulter och vilka kompetenser som omfattas, vilken omfattning i tid som uppdraget kräver samt när i tiden uppdraget ska utföras.

    Att bara teckna ett generellt kontrakt eller kontrakt/leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.

  • Svar:

    I ramavtalet finns vissa i förväg kravställda och specificerade roller vilka kan avropas genom särskild fördelningsnyckel för uppdrag upp till maximalt 1500 timmar. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd.

    Om behov avser roller och kompetenser som inte omfattas av de i förväg specificerade rollerna ska avrop alltid göras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer. Detta gäller även om uppdraget understiger 1500 timmar.

    Om avrop görs avseende någon av de i förväg specificerade rollerna upp till maximalt 1500 timmar men om egna krav och/eller villkor läggs till, utöver kravspecifikationen i upphandlingen, så ska även detta avropas genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer.

  • Svar:

    För att inte riskera att en avropsförfrågan inte blir uppmärksammad av leverantörerna bör dessa alltid skickas till leverantörernas anmälda funktionsbrevlådor, dvs. inte bara till en leverantörs kontaktpersons e-postadress vilken är personbunden.

    Använd funktionerna ”Skicka avropsförfrågan till leverantör” (vid särskild fördelningsnyckel) eller ”Skicka avropsförfrågan till alla leverantörer” (vid förnyad konkurrensutsättning) så skickas dessa alltid till aktuell funktionsbrevlåda hos respektive leverantör.

Pris

  • Svar:

    Samtliga avtalade timpriser för leverantörerna framgår av "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd samt i avropsblankett för särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning). 

    Följande priser gäller vid avrop via särskild fördelningsnyckel (SFN):


    Timpriserna i "Prisbilaga – sammanställning Delområde Verksamhetens IT-behov” gäller för de åtta (8) specificerade rollerna, för konsult på kompetensnivåerna 1–4, enligt upphandlingens Kravspecifikation. Dessa priser utgör fasta timpriser och leverantörer har inte rätt att offerera eller debitera andra timpriser för dessa roller vid avrop via särskild fördelningsnyckel.

    Följande gäller avseende priser vid avrop via förnyad konkurrensutsättning (FKU):

    Timpriserna i "Prisbilaga – sammanställning Delområde Verksamhetens IT-behov" utgör takpriser vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning för samtliga kompetensområden för kompetensnivåerna 1–4. Det generella takpriset gäller oavsett vilka kompetenskrav som ställs i avropet under förutsättning att myndigheten inte uttryckligen efterfrågar en specialist på nivå 5 i sin avropsförfrågan. Takpriser får inte överstigas i avropssvar i en förnyad konkurrensutsättning. Lägre timpriser kan offereras.

    Leverantörer har dock rätt att vid förnyad konkurrensutsättning (FKU) offerera timpriser som överstiger angivna takpriser om:


    - det i avropsförfrågan uttryckligen angetts att en Konsult ska vara en specialist med kompetensnivå 5.

    - det i avropsförfrågan gjorts justeringar i Allmänna villkor gällande viten, skadestånd och ersättningar som är kostnadsdrivande för leverantören.


    - det i avropsförfrågan hänvisas till mallar för säkerhetsskyddsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal som väsentligt avviker från de mallar som finns i Ramavtalet.

Prisjustering

  • Svar:

    För delområde 1 – Verksamhetens IT-behov samt delområde 5 – IT-konsultlösningar gäller att priserna är fasta i ett (1) år från och med att Ramavtalet har trätt i kraft. Avropsberättigad kan inom dessa delområden välja att tillämpa prisjustering i kontrakt enligt Allmänna villkor (2.9.2). I så fall ska förutsättningarna för detta anges redan i den förnyade konkurrensutsättningen och i kontraktet. Leverantör har inte rätt att begära prisjustering i kontrakt.

    Prisjustering gäller för kontrakt tecknat till följd av avropsförfrågan som skickats från och med den första kalenderdagen i månaden efter att Kammarkollegiet skriftligen bekräftat prisjusteringen. Prisjusteringen omfattar inte redan tecknade kontrakt.

Ramavtalet

  • Svar:

    Nej, kommuner och regioner är ej avropsberättigade på ramavtalen IT-konsulttjänster.

    Avropsberättigade är statliga myndigheter under regeringen vilka ska avropa från de statliga ramavtalen. Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de i förväg har lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Vidare information om vilka som lämnat bekräftelse finns på ramavtalets sida under fliken "Vem får avropa?".

Säker digital kommunikation (SDK)

  • Svar:

    Ja, det kan ni, till exempel för att utreda vilka verksamhetsområden i organisationen som kan ha störst nytta av informationsutbyte med andra genom att använda Säker digital kommunikation (SDK). Vi rekommenderar för närvarande en RFI (Request for information) innan ett eventuellt avrop.

    Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för infrastrukturen SDK och underhåller förteckning över leverantörer med godkända accesspunkter till SDK. Accesspunkt till SDK samt övriga tjänster som behövs för den tekniska anslutningen kan även avropas från ramavtalet för Informationsförsörjning.

    Läs mer om vilka ramavtal som kan användas för införande och nyttjande av SDK.

Särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning)

  • Svar:

    Dynamisk rangordning enligt särskild fördelningsnyckel innebär att ingen fast rangordning finns, utan den leverantör som kan leverera, efter utvärdering, till lägst pris i det aktuella avropet, får beställningen. För att få fram detta används, med fördel, den särskilda Avropsblanketten för dynamisk rangordning som finns under ”Avropsstöd” på ramavtalssidan. Efter utförd utvärdering skickas avropsförfrågan (beställning) till vinnande leverantör. Länk med e-postadress till leverantör finns inlagd på ramavtalssidan om du klickar på ”skicka avropsförfrågan till leverantör”.

  • Svar:

    Avrop enligt särskild fördelningsnyckel kan göras för vissa i förväg specificerade roller för konsultuppdrag upp till maximalt 1500 timmar för ramavtalsområdet IT-konsultlösningar (delområde 5).

    Ramavtalet IT-konsultlösningar (delområde 5) omfattar åtta (8) stycken specificerade roller. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd. Priserna vid beställning enligt särskild fördelningsnyckel är alltid fasta enligt prisbilagan.

    För avrop enligt särskild fördelningsnyckel behöver den anpassade avropsblanketten under fliken Avropsstöd användas och fyllas i innan beställningen skickas till vinnande ramavtalsleverantör. I avropsblanketten räknas ramavtalsleverantörernas sammanlagda pris ihop för leverans utifrån det som avropsberättigad har behov av, enligt den ifyllda beställningen. Den ramavtalsleverantör som kan leverera till lägst pris enligt beställningen i det aktuella avropet ska få beställningen.

    Observera att om en och samma beställning enligt särskild fördelningsnyckel görs och om beställningen omfattar fler än en specificerad roll så ska samtliga timmar summeras. Dvs. den totala summan av antal timmar för en och samma beställning oavsett antal specificerade roller får vara upp till maximalt 1500 timmar per beställning.

  • Svar:

    Avropsberättigad får avvika från rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:

    1. om ramavtalsleverantören inte har besvarat avropet alternativt inte återkommit med avropssvar inom reglerad tid, eller
    2. om ramavtalsleverantören har godtagbara skäl att avböja avrop (såsom att angiven leveranskapacitet är uppnådd), eller
    3. om avropet avser en ersättningsanskaffning som beror på att avropsberättigad tidigare hävt eller sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören.

  • Svar:

    Ett avrop som gjorts genom beställning enligt särskild fördelningsnyckel kan inte förlängas om beställningen från början uppgick till taket på maximalt 1500 timmar. En beställning, inklusive eventuell i beställningen i förväg angiven option, får således aldrig överstiga totalt 1500 timmar.

Underleverantörer

  • Svar:

    Ramavtalsleverantör kan anlita underleverantör för att fullgöra hela eller delar av det åtagande som följer av ramavtalet och kontrakt (avropet).
    En ramavtalsleverantör kan dock under ramavtalsperioden inte vara underleverantör till annan ramavtalsleverantör inom samma ramavtalsområde.

    Ramavtalsleverantör kan lägga till och ta bort underleverantörer så länge kraven enligt ramavtalets huvuddokument uppfylls och ramavtalsleverantören ansvarar för underleverantör såsom för egen del. Observera att ramavtalsleverantören inte har rätt att till underleverantör delegera rätten att ta emot avropsförfrågan, lämna avropssvar, teckna kontrakt eller fakturera avropsberättigad.

    För mer information om vad som gäller för underleverantörer, se Allmänna villkor avsnitt 2.14.

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle.

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2025-12-03