Välkommen till vårens Avropadag!
som äger rum onsdag den 15 maj 2024, kl. 09.00-15.00.
Varmt välkommen till Avropadagen! Dagen vänder sig till dig som är anställd på myndighet, kommun och region. Deltagande sker på plats eller digitalt.
Under dagen kommer Daniel Westman, jurist specialiserad på it- och medierätt, berätta om rättsliga aspekter vid användning av AI i offentlig förvaltning med fokus på upphandlingar. Från Digg kommer Stina Hedlund och Anna Ekegren för att berätta mer om Säker digital kommunikation (SDK) och ge praktiska tips och exempel från organisationer som kommit en bit på väg.
Våra upphandlingsjurister Thomas Mora och Gustav Hammargren går igenom viten och skadestånd i samband med upphandlingar. Som vanligt blir det också information om vad som är på gång på våra upphandlingsenheter och förvaltningsenheten. Vi har även avsatt tid för frågor, så skicka gärna in dem redan i samband med anmälan!
Efter lunch blir det två pass, med tre parallella spår då ni får möjlighet att träffa ramavtalsförvaltare, upphandlare och jurister som presenterar några av våra nytecknade ramavtal. Exempel på dessa ramavtal är Möbler och inredning, Kaffe- och vattenautomater och Företagshälsa.
OBSERVERA! Du som deltar digitalt kan ta del av de spår som sänds från den stora salen, det vill säga spår 1 - Möbler och inredning, samt spår 5 - IT-konsulttjänster Resurskonsulter.
Program
Förmiddag:
08.30 - 09.00
Registrering, kaffe och smörgås
09.00 - 09.15
Välkomna och introduktion
Statens inköpscentral och avdelningschef Anna Clara Wittgren hälsar välkommen
09.15 - 10.15
Att använda AI i offentlig förvaltning – rättsliga aspekter med särskild inriktning på vad som är relevant i upphandlingssammanhang. Daniel Westman, jurist specialiserad på it- och medierätt
10.15 - 10.40
Kaffepaus
10.40 - 11.10
Säker digital kommunikation (SDK), vad innebär det och hur ska man tänka kring införande av SDK? Stina Hedlund och Anna Ekegren, Digg
11.10 - 11.40
Viten och skadestånd, Thomas Mora, upphandlingsjurist, Gustav Hammargren, upphandlingsjurist, Statens inköpscentral
11.40 - 11.50
Kort paus
11.50 - 12.15
Aktuellt från Statens inköpscentral
Enhetschefer och medarbetare på upphandlingsenheterna och förvaltningsenheten
12.15 - 12.30
Frågor
12.30 - 13:30
Lunch
Eftermiddag:
13.30 - 14.10 Pass 1
Spår 1 – Ramavtal för Möbler och inredning [sänds även digitalt]
Obs! FULLT på Spår 2 – Ramavtal för Företagshälsa
Obs! FULLT på Spår 3 – Ramavtal för Mobiltelefoner
14.10 -14.20
Förflyttning
14.20 - 15.00 Pass 2
Obs! FULLT på Spår 4 – Ramavtal för Kaffe- och vattenautomater
Spår 5 – Ramavtal för IT-konsulttjänster Resurskonsulter [sänds även digitalt]
Spår 6 – Ramavtal för Tjänstefordon
15.00 ->
Kaffe och kakbuffé
Med reservation för ändringar i programmet
Anmälan
Anmälan sker via knappen ovan. Vid anmälan uppger ni om ni deltar på plats eller digitalt.
I samband med anmälan kan ni föra fram önskemål om frågor.
Avropadagen är kostnadsfri. Anmäl eventuellt förhinder, till ramavtalsservice@kammarkollegiet.se, så snart som möjligt.
Målgrupp
Seminariet/webbinariet vänder sig till myndigheter, kommuner och regioner som använder våra ramavtal.
Plats
Om du väljer att delta på plats ses vi på World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 i Stockholm. Om du väljer att delta digitalt så skickar vi ut en länk när vi närmar oss datum för Avropadagen.
Kontakta oss
Vid frågor om avropadagen är ni välkomna att kontakta Ramavtalsservice,
ramavtalsservice@kammarkollegiet.se.
Välkomna!