Informationsförsörjning
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2015-11-10 - 2019-11-30Förlängningsoption
2019-11-30Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Detta ramavtalsområde är ett av fyra ramavtalsområden inom Programvaror och tjänster 2014.
Ramavtalen omfattar programvaror, tjänster och konsulttjänster som i första hand stödjer myndigheters e-förvaltningsarbete. Ramavtalen innehåller tre huvudsakliga områden: kontaktstödjande-, verksamhetsstödjande- och infrastrukturella programvaror och tjänster.
Kontaktstödjande programvaror och tjänster innebär offentliga e-tjänster av olika slag. En offentlig e-tjänst är i dessa ramavtal tjänster som en offentlig organisation tillhandahåller för medborgare och företag och som kan användas för att uträtta olika ärenden som de har hos en offentlig organisation. Exempel på sådana ärenden är att lämna in uppgifter till organisationen eller att ta del av sina egna ärenden. Tjänsten tillhandahålls på elektronisk väg till exempel med en dator eller mobiltelefon.
Verksamhetsstödjande programvaror och tjänster stödjer informationshantering och handläggning av ärenden inom den egna organisationen och i samverkan med andra. Exempel på sådana programvaror och tjänster är diarium, ärendehantering, dokumenthantering, e-arkiv, workflow och externa webbplatser.
Infrastrukturella programvaror och tjänster ger stöd i olika delar av myndighetens e-förvaltningsstödjande tjänster, såväl kontaktstödjande som verksamhetsstödjande. Detta är exempelvis identifiering med e-legitimationer, elektroniska underskrifter med e-legitimation, meddelandeväxel, spridnings- och hämtningssystem för utbyte av data, samt funktionalitet för mottagning och utskick av information i olika format.
Leveransformer
Ramavtalen innehåller följande leveransformer:
- Molntjänst
- Kundunik tjänsteleverans
- App
- Proprietär programvara
- Öppen programvara
- Appliance (programvara levererad med hårdvara)
Ramavtalen omfattar även möjlighet att avropa en ”webbshop” från vilken en avropsberättigad kan köpa en begränsad mängd programvaror samt uppdateringar och uppgraderingar.
Det är vid avrop möjligt att kravställa på att filformat, gränssnitt m.m. ska följa öppna standarder. Bakomliggande skäl kan vara att säkerställa regelefterlevnad, interoperabilitet mellan olika it-system eller utbytbarhet av ett it-system. En bedömning av standarder har gjorts och det tillhandahålls en lista på öppna standarder. For English-language readers, we provide a list of open standards considered to fulfill the requirements of the EIF 1.0 definition of an open standard.
Från och med den 1 april gäller en ny säkerhetsskyddslag. Nedan utkast till säkerhetsskyddsavtal bör därför justeras och anpassas vid avrop för att motsvara den nya lagstiftningens förutsättningar. Statens inköpscentral kommer framöver att publicera uppdaterade utkast med uppdaterat innehåll.
Avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
-
CGI Sverige AB
Avtal: 96-35-2014:001
-
Chas visual management AB
Avtal: 96-35-2014:002
-
EVRY Sweden AB
Avtal: 96-35-2014:003
-
HiQ International AB
Avtal: 96-35-2014:004
-
Knowit Aktiebolag
Avtal: 96-35-2014:005
-
Pulsen AB
Avtal: 96-35-2014:006
-
Tieto Sweden AB
Avtal: 96-35-2014:007
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Frågor och svar om Informationsförsörjning
-
Svar:
När ni avropar en tjänst får ni nyttjanderätten till en funktion som tillhandahålls av tjänsteleverantören. Per definition har ni därför inget att säga till om driften av en funktion ni anskaffar som en tjänst. Alternativet är att ni anskaffar licenser till en funktion (produkt) och då kan ni välja var ni ska lägga driften.
-
Svar:
Ett generellt krav på en ISO-certifering (t.ex. 14001) kan inte ställas då det enligt LOU är ett sk. kvalificeringskrav, dvs. ett krav riktat mot leverantören (14:1 och 15:14 LOU). Det ni kan göra är bryta ut aktuella egenskaper ur ISO-standarden och formulera om dem så de har en tydligare koppling till ert leveransobjekt, och inte till leverantören i allmänhet. Därefter har ni har möjlighet att begära in ISO-certifieringen som bevis för de tekniska kraven som ni "brutit ut". Uppmärksamma dock att ni isf även måste acceptera likvärdig bevisning, exempelvis från EMAS eller i form av leverantörens "egna" ledningssystem.
-
Svar:
När man avropar en e-tjänsteplattform väljer man med fördel leveransformen "Kundunik tjänsteleverans. Till den finns utöver Allmänna villkor även Särskilda villkor, särskilda för just denna leveransform.
Som framgår av texten kan särskilt Servicenivåavtal upprättas som anger andra nivåer och tider. Utkast till sådant avtal kan bifogas avropsförfrågan och utgöra grund för prissättning hos leverantörerna. Man skall kanske skriva in något som göra att man kan styra detta över tiden. -
Svar:
Ja, att avropa support, uppgraderingar och uppdateringar till befintliga programvaror får ske med angivande av befintlig programvara.
-
Svar:
Ett kontrakt kan tecknas för maximalt 48 månder eller längre om särskilda skäl kan anges.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2
Effektivare offentliga inköp.

3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4
En rättssäker offentlig upphandling.

5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..