Licensförsörjning
Utgångna ramavtal
Avtalsperiod
2019-02-18 - 2023-02-17Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Kundstöd
Ramavtalet omfattar licenser, abonnemang och prenumeration av programvara och publika molntjänster. Ramavtalet omfattar dessutom support, uppgraderingar och uppdateringar av befintligt innehav av programvaror. Ramavtalet omfattar också alla typer av licenstjänster som hjälper en myndighet med sina licenser.
Exempel på licenstjänst är stöd i licensfrågor, licensinventering, stöd vid licensrevision, licensrådgivning, licensuppföljning, val av licenstyp, ändring av licenser, kravspecifikation vid köp av nya licenser, hjälp vid avrop av licenser och fakturagranskning. Ramavtalet omfattar inga andra konsulttjänster.
General Conditions and Special Conditions in english
The National Procurement Services publishes the translation of the General Conditions and Special Conditions as a service to interested persons but takes no legal responsibility for the translation or for any consequences arising from its use. Only the Swedish-language contract terms are valid.
Appendix General Conditions
Appendix Special Conditions for Licensing Services
Appendix Special Conditions for Open Source Software
Appendix special Conditions for Cloud Computing Services
Appendix Special Conditions for Proprietary Software
Appendix Special Conditions for Public Cloud Computing Services
Notes on the General Conditions and Special Conditions
Det är vid avrop möjligt att kravställa på att filformat, gränssnitt m.m. ska följa öppna standarder. Bakomliggande skäl kan vara att säkerställa regelefterlevnad, interoperabilitet mellan olika it-system eller utbytbarhet av ett it-system. En bedömning av standarder har gjorts och det tillhandahålls en lista på öppna standarder. For English-language readers, we provide a list of open standards considered to fulfill the requirements of the EIF 1.0 definition of an open standard.
Avropsform
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Atea Sverige AB
Avtal: 23.3-5561-17:001
-
Crayon AB
Avtal: 23.3-5561-17:002
-
Dustin Sverige AB
Avtal: 23.3-5561-17:003
-
Pulsen AB
Avtal: 23.3-5561-17:004
-
SoftwareONE AB
Avtal: 23.3-5561-17:005
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Frågor och svar om Licensförsörjning
Avrop
-
Svar:
Avropande organisation ska i avropsförfrågan alltid ställa följande tre frågor:
1) Är i ramavtalsupphandlingen lämnad egenförsäkran fortfarande korrekt?
2) Är i ramavtalsupphandlingen ingivna bevis, såsom Sanningsförsäkran avseende uteslutningsgrunder (gällande leverantören och ev. åberopade företag) fortfarande aktuella?
3) Har ni säkerställt att åberopade företag inte omfattas av någon uteslutningsgrund? -
Svar:
Enligt 15 kap. 4 § LOU krävs en ny leverantörskontroll, bl.a. av kvalificeringskraven, vid avrop genom förnyad konkurrensutsättning från ramavtal. Denna kontrollskyldighet ansvarar Kammarkollegiet för genom att löpande genomföra leverantörsprövning under hela ramavtalsperioden.
Krav
-
Svar:
Ja, i kravet "Användbarhet" i bilaga Kravkatalog framgår det att krav på tillgänglighet går att ställa. Med användbarhet avses effektivitet i användning, design av gränssnitt(GUI) och användarupplevelse(UX) för webb, app samt andra tillämpningsområden. Det avser också tillgänglighet, där användbarhet anpassas för användargrupper med bredast möjliga spektrum av förmågor. Vidare så går det att i utveckling och konfiguration av en webbplattform(webb) ställa krav på tillgänglighet.
Det går även att ställa krav på konsultens kompetens inom tillgänglighet
Omfattning
-
Svar:
Så kallad ”appliance” kan avropas (kravställas) om dess funktion faller inom ramavtalsområdet. Med appliance avses här: redskap, apparat, utrustning –datorbaserad apparat med bestämt användningsområde. Den gör en enda eller ett fåtal saker, inget annat. En appliance brukar vara sluten för användaren. Man kan inte installera program, utom möjligtvis uppdateringar.
-
Svar:
Det går absolut och med utbildning avses planering och genomförande av utbildning i programvara, Privat molntjänst eller Publik molntjänst. Det avser också kompetenskartläggning och kompetensförvaltning. Exempel på utbildning är kundanpassad utbildning, öppen utbildning och självstudieutbildning. Se även Allmänna villkor kapitel 13 gällande av- och ombokning av öppen utbildning.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2
Effektivare offentliga inköp.

3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4
En rättssäker offentlig upphandling.

5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..