Till innehåll på sidan

Att sälja genom ramavtal

Statens inköpscentral upphandlar ramavtal för varor och tjänster till offentlig sektor. De leverantörer som lämnar de bästa anbuden får teckna ramavtal och blir så kallade ramavtalsleverantörer. Ramavtalet innehåller villkor för framtida beställningar, så kallade avrop, under en viss tidsperiod.

Att bli ramavtalsleverantör innebär inte att du är garanterad att få leverera. Det beror på din placering i ramavtalets rangordning eller om du blir tilldelad ett kontrakt vid en förnyad konkurrensutsättning.

Möjligheter för små och medelstora företag

Vi strävar efter att göra våra upphandlingar tillgängliga även för små och medelstora företag. Därför utformar vi våra förfrågningsunderlag så att det ska vara lättare att delta. Exempel på detta är:

  • Ramavtalsområden som delas upp geografiskt, vilket gör det möjligt att lämna anbud i ett mindre område.
  • Möjlighet att delta som underleverantör eller återförsäljare, till exempel inom en viss region.
  • Möjlighet att gå samman med andra företag och lämna ett gemensamt anbud.

Vill du bli ramavtalsleverantör till Statens inköpscentral? Börja med att läsa steg 1 och 2.

Senast ändrad: 2025-09-09