Så avropar du
Om din myndighet eller organisation är avropsberättigad kan ni göra avrop från våra ramavtal. Hur avropet går till beror på vilken avropsordning som gäller inom det aktuella ramavtalsområdet.
Ni som är avropsberättigade ansvarar för att avropet genomförs korrekt – i enlighet med både ramavtalet och lagen om offentlig upphandling (LOU).
Vad händer efter avropet?
När ett kontrakt har tecknats mellan er och en ramavtalsleverantör börjar kontraktsperioden. Leverantören levererar då varor eller tjänster enligt kontraktet. Kontraktet kan gälla enstaka beställningar eller löpande leveranser under en längre tid.
Vägledning och stöd
Vi har tagit fram en allmän vägledning som hjälper dig som är avropsberättigad att göra rätt vid avrop. Även ramavtalsleverantörer kan ha nytta av vägledningen, även om den främst riktar sig till myndigheter och organisationer som gör avrop.
Vägledningen innehåller generella rekommendationer. För detaljerad information om ett specifikt ramavtal, hänvisar vi till stöddokumenten för det aktuella området.
Har du frågor?
Om du har frågor om ett specifikt ramavtal, kontakta ansvarig ramavtalsförvaltare. Kontaktuppgifter finns under respektive ramavtalsområde.
Är du osäker på vilket ramavtal din fråga gäller? Kontakta någon av våra ramavtalsförvaltare – vi hjälper dig gärna vidare.
Vem ansvarar för vad?
Vi på Statens inköpscentral ansvarar för att:
- genomföra upphandlingen
- fatta beslut och teckna ramavtal
- förvalta ramavtalen
- följa upphandlingslagstiftningen och vara motpart vid eventuell domstolsprövning
Du som är avropsberättigad ansvarar för att:
- genomföra avrop
- fatta tilldelningsbeslut i det enskilda avropet
- följa ramavtalet och upphandlingslagstiftningen
- vara motpart vid eventuell domstolsprövning av avropet
Mer information om upphandling hittar du hos Upphandlingsmyndigheten.