Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

IT-konsulttjänster 4. Arkitektur och utveckling

Avtalsperiod

2022-12-01 - 2026-11-30

Förlängningsoption

2026-11-30

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning
  • Särskild fördelningsnyckel

Ramavtalsnummer

23.3-2940-20

Biträdande ramavtalsansvarig

Susan Hedberg


IT-konsulttjänster består av 5 (fem) delområden; 1. Verksamhetens IT-behov, 2. Ledning av IT-projekt, 3. Säkerhet i IT och IT-projekt, 4. Arkitektur och utveckling samt 5. IT-konsultlösningar(helhet)

Delområde 4, Arkitektur och utveckling omfattar resurskonsulttjänster inom Systemutveckling, Systemförvaltning, IT-arkitekter och Test.

Med resurskonsult avses en konsult som utgör en resursförstärkning, i ett visst projekt eller till ett visst uppdrag, som arbetsleds av avropande myndighet.

För mer information se kort Snabbguide här.

Avropsform: Särskild fördelningsnyckel och Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalet innehåller en s.k. kombinerad avropsordning, som innebär att avrop av de specificerade rollerna Systemutvecklare och Testare i upp till maximalt 500 timmar kan ske enligt en särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning). I annat fall, ska avrop genomföras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer.
Avropsblanketter för både dynamisk rangordning och förnyad konkurrensutsättning finns här på sidan under flik Avropsstöd.

För mer information om ramavtalsområdet, se bland annat Vägledningen.

Lagen om uthyrning av arbetstagare

Bestämmelserna i lagen om uthyrning av arbetstagare från den 1 oktober 2022 kan få betydelse vid tillämpning av ramavtalet. Bestämmelserna påverkar de fall där en inhyrd konsult ska arbeta under myndighetens kontroll och ledning under en period längre än 24 månader. Mer information om innehållet finns på Inhyrning (arbetsgivarverket.se).
 

Rutin för hantering av underleverantörer

Rutinen för ramavtalsleverantörernas hantering av underleverantörer har förändrats jämfört med tidigare ramavtal IT-konsulttjänster Resurskonsulter. Underleverantörer kommer inte längre att löpande godkännas och publiceras på avropa.se. Underleverantörer som ramavtalsleverantörerna använt eller använder i avropade kontrakt kommer Kammarkollegiet i stället att kontrollera i samband med uppföljning och revisioner.

 

Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.

Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14
Senast uppdaterad: 2021-04-14 2021-04-14
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2023-10-11 2023-10-11
Senast uppdaterad: 2021-06-29 2021-06-29
Senast uppdaterad: 2024-12-01 2024-12-01
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2024-08-14 2024-08-14
Senast uppdaterad: 2024-04-04 2024-04-04
Senast uppdaterad: 2022-11-18 2022-11-18
Senast uppdaterad: 2024-08-14 2024-08-14
Senast uppdaterad: 2024-03-20 2024-03-20
Senast uppdaterad: 2021-10-21 2021-10-21

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
SMA Maintenance
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank

Frågor och svar om IT-konsulttjänster 4. Arkitektur och utveckling


Avrop

  • Svar:

    För att inte riskera att en avropsförfrågan inte blir uppmärksammad av leverantörerna bör dessa alltid skickas till leverantörernas anmälda funktionsbrevlådor, dvs. inte bara till en leverantörs kontaktpersons e-postadress vilken är personbunden.

    Använd funktionerna ”Skicka avropsförfrågan till leverantör” (vid särskild fördelningsnyckel) eller ”Skicka avropsförfrågan till alla leverantörer” (vid förnyad konkurrensutsättning) så skickas dessa alltid till aktuell funktionsbrevlåda hos respektive leverantör.

  • Svar:

    I ramavtalen finns vissa i förväg kravställda och specificerade roller vilka kan avropas genom särskild fördelningsnyckel för uppdrag upp till maximalt 750 timmar. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd.

    Om behov avser roller och kompetenser som inte omfattas av de i förväg specificerade rollerna ska avrop alltid göras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer. Detta gäller även om uppdraget understiger 750 timmar.

    Om avrop görs avseende någon av de i förväg specificerad rollerna upp till maximalt 750 timmar men om egna krav och/eller villkor läggs till, utöver kravspecifikationen i upphandlingen, så ska även detta avropas genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer.

  • Svar:

    En avropsförfrågan genom förnyadkonkurrensutsättning ska omfatta ett specifikt behov under en viss tidsbestämd period inklusive eventuell förlängningsoption.
    Med specifikt behov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättning specificeras vad behovet avser, arbetsuppgifter, antal konsulter och vilka kompetenser som omfattas, vilken omfattning i tid som uppdraget kräver samt när i tiden uppdraget ska utföras.

    Att bara teckna ett generellt kontrakt eller kontrakt/leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.

  • Svar:

    Nej, minst två konsulter med olika kompetenser måste avropas enligt följande:
    Ramavtalet ”IT-konsultlösningar” omfattar fyra olika delområden och kan nyttjas för avrop som omfattar minst två konsulter med olika kompetenser och dessa kompetenser ska återfinnas inom minst två delområden.  De olika delområdena är:

    1. Verksamhetens IT-behov (Verksamhetsutveckling, Krav, Användarbarhet och Tillgänglighet),
    2. Ledning av IT-projekt (Projektledning och Styrning),
    3. Säkerhet i IT och IT-projekt (IT-säkerhet),
    4. Arkitektur och utveckling (Systemutveckling, Systemförvaltning, Arkitektur och Test).
       
      Om ett behov avser exempelvis en Projektledare så ligger det inom delområde ”2. Ledning av IT-projekt”. För att kunna nyttja detta ramavtal, IT-konsultlösningar, krävs således att ytterligare minst en konsult från något av de andra delområdena 1, 3 eller 4 också omfattas av samma avrop eller beställning.

Pris

  • Svar:

    Samtliga avtalade timpriser för leverantörerna framgår av "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd samt i avropsblankett för särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning). 

    Följande priser gäller vid avrop via dynamisk rangordning:
    Timpriserna i "Prisbilaga - sammanställning" gäller för de 2 st. specificerade rollerna som går att avropa via dynamisk rangordning. Dessa priser utgör fasta timpriser och leverantörer har inte rätt att offerera eller debitera andra timpriser för dessa roller vid avrop via dynamisk rangordning.

    Följande gäller avseende priser vid avrop via förnyad konkurrensutsättning:

    1. Timpriserna i "Prisbilaga - sammanställning" för de definierade 2 rollerna i den dynamiska rangordningen utgör även takpris för avrop av samma roller och samma kravspecifikationer vid en förnyad konkurrensutsättning. En förutsättning är att inga nya kompetenskrav tillförs i avropet utöver Ramavtalets kravspecifikation för dessa roller. Lägre timpriser kan offereras.

    2. Leverantörernas högst angivna timpris i "Prisbilaga - sammanställning" utgör dessutom deras generella takpris för alla roller som avropas för kompetensnivå 1-4 vid avrop via förnyad konkurrensutsättning, utom avrop enligt punkten 1 ovan. Det generella takpriset gäller oavsett vilka kompetenskrav som ställs i avropet samt under förutsättning att myndigheten inte uttryckligen efterfrågar en specialist på nivå 5 i sin avropsförfrågan. Lägre timpriser kan offereras.

    Leverantörer har dock rätt att vid förnyad konkurrensutsättning offerera timpriser som överstiger angivna takpriser om:
    - det i avropsförfrågan gjort justeringar i allmänna villkor gällande viten, skadestånd och ersättningar som är kostnadsdrivande för leverantören.
    - det i avropsförfrågan hänvisas till mallar för säkerhetsskyddsavtal och personuppgiftsbiträdesavtal som väsentligt avviker från de mallar som finns i Ramavtalet.

Ramavtalet

  • Svar:

    Nej, kommuner och regioner är ej avropsberättigade på ramavtalen IT-konsulttjänster.

    Avropsberättigade är statliga myndigheter under regeringen vilka ska avropa från de statliga ramavtalen.
    Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de i förväg har lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Vidare information om vilka som lämnat bekräftelse finns på ramavtalets sida under fliken "Vem får avropa?".

Särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning)

  • Svar:

    Ett avrop som gjorts genom beställning enligt särskild fördelningsnyckel kan inte förlängas om beställningen från början uppgick till taket på maximalt 750 timmar. En beställning, inklusive eventuell i beställningen i förväg angiven option, får således aldrig överstiga totalt 750 timmar.

  • Svar:

    Avropsberättigad får avvika från rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:

    1. om ramavtalsleverantören inte har besvarat avropet alternativt inte återkommit med avropssvar inom
    reglerad tid, eller
    2. om ramavtalsleverantören har godtagbara skäl att avböja avrop (såsom att angiven leveranskapacitet
    är uppnådd), eller
    3. om avropet avser en ersättningsanskaffning som beror på att avropsberättigad tidigare hävt eller sagt
    upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören.

  • Svar:

    Avrop enligt särskild fördelningsnyckel kan göras för vissa i förväg specificerade roller för konsultuppdrag upp maximalt till 750 timmar.

    Ramavtalet IT-konsultlösningar omfattar 8 st. specificerade roller. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Avropsstöd. Priserna vid beställning enligt särskild fördelningsnyckel är alltid fasta enligt prisbilagan.

    För avrop enligt särskild fördelningsnyckel behöver den anpassade avropsblanketten under fliken Avropsstöd användas och fyllas i innan beställningen skickas till vinnande ramavtalsleverantör. I avropsblanketten räknas ramavtalsleverantörernas sammanlagda pris ihop för leverans utifrån det som avropsberättigad har behov av, enligt den ifyllda beställningen. Den ramavtalsleverantör som kan leverera till lägst pris enligt beställningen i det aktuella avropet ska få beställningen.

    Observera att om en och samma beställning enligt särskild fördelningsnyckel görs och om beställningen omfattar fler än en specificerad roll så ska samtliga timmar summeras. Dvs. den totala summan av antal timmar för en och samma beställning oavsett antal specificerade roller får vara upp till maximalt 750 timmar per beställning.

  • Svar:

    Dynamisk rangordning enligt särskild fördelningsnyckel innebär att ingen fast rangordning finns, utan den leverantör som kan leverera, efter utvärdering, till lägst pris i det aktuella avropet, får beställningen. För att få fram detta används, med fördel, den särskilda Avropsblankett för dynamisk rangordning som finns under ”Avropsstöd” på ramavtalssidan. Efter utförd utvärdering skickas avropsförfrågan (beställning) till vinnande leverantör. Länk med epostadress till leverantör finns inlagd på ramavtalssidan om du klickar på ”skicka avropsförfrågan till leverantör”.

Underleverantörer

  • Svar:

    Ramavtalsleverantör kan anlita underleverantör för att fullgöra hela eller delar av det åtagande som följer av ramavtalet och kontrakt (avropet).
    En ramavtalsleverantör kan dock under ramavtalsperioden inte vara underleverantör till annan ramavtalsleverantör inom samma ramavtalsområde.

    Ramavtalsleverantör kan lägga till och ta bort underleverantörer så länge kraven enligt ramavtalets huvuddokument uppfylls och ramavtalsleverantören ansvarar för underleverantör såsom för egen del. Observera att ramavtalsleverantören inte har rätt att till underleverantör delegera rätten att ta emot avropsförfrågan, lämna avropssvar, teckna kontrakt eller fakturera avropsberättigad.

    För mer information om vad som gäller för underleverantörer, se Ramavtalets avsnitt 9.14 Underleverantörer.

Säker digital kommunikation (SDK)

  • Svar:

    Ja, det kan ni, till exempel för att utreda vilka verksamhetsområden i organisationen som kan ha störst nytta av informationsutbyte med andra genom att använda Säker digital kommunikation (SDK). Vi rekommenderar för närvarande en RFI (Request for information) innan ett eventuellt avrop.

    Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för infrastrukturen SDK och underhåller förteckning över leverantörer med godkända accesspunkter till SDK. Accesspunkt till SDK samt övriga tjänster som behövs för den tekniska anslutningen kan även avropas från ramavtalet för Informationsförsörjning.

    Läs mer om vilka ramavtal som kan användas för införande och nyttjande av SDK.

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin