Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

IT-konsulttjänster 5. IT-konsultlösningar - (Nytt avtal)

Avtalsperiod

2025-08-23 - 2029-08-22

Avropsform

  • Förnyad konkurrensutsättning
  • Särskild fördelningsnyckel

Ramavtalsnummer

23.3-1688-2024

Biträdande ramavtalsansvarig

Susan Hedberg

08-700 07 61


Delområde 5, IT-konsultlösningar omfattar konsulttjänster, såväl uppdrags- som resurskonsulter inom samtliga kompetensområden(delområden) nedan:

  1. Verksamhetens IT-behov
  2. Ledning av IT-projekt
  3. Säkerhet i IT och IT-projekt
  4. Arkitektur och utveckling

Ramavtalet kan endast nyttjas vid avrop som omfattar minst två (2) konsulter med olika kompetenser och dessa kompetenser ska återfinnas inom minst två (2) olika av de (4) delområdena.

Ramavtalet innehåller en så kallad kombinerad avropsordning, som innebär att avrop av specificerade roller i upp till maximalt 1500 timmar kan ske enligt en särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning). I annat fall, ska avrop genomföras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer. Avropsblanketter för både dynamisk rangordning och förnyad konkurrensutsättning finns här på sidan under flik Avropsstöd.

För mer information om ramavtalsområdet, se bland annat Vägledningen (.pdf) och Snabbguide (.pdf).

Lagen om uthyrning av arbetstagare

Bestämmelserna i lagen om uthyrning av arbetstagare från den 1 oktober 2022 kan få betydelse vid tillämpning av ramavtalet. Bestämmelserna påverkar de fall där en inhyrd konsult ska arbeta under myndighetens kontroll och ledning under en period längre än 24 månader. Mer information om innehållet finns på Inhyrning (arbetsgivarverket.se).

Rutin för hantering av underleverantörer

Rutinen för ramavtalsleverantörernas hantering av underleverantörer har förändrats jämfört med tidigare ramavtal IT-konsulttjänster Resurskonsulter. Underleverantörer kommer inte längre att löpande godkännas och publiceras på avropa.se. Underleverantörer som ramavtalsleverantörerna använt eller använder i avropade kontrakt kommer Kammarkollegiet istället att kontrollera i samband med uppföljning och revisioner.

Särskild fördelningsnyckel innebär att du utifrån ett eller flera kriterier, angivna i ramavtalet, väljer den leverantör som bäst kan tillgodose ert behov vid avropstillfället.

Namn
Senast uppdaterad
Senast uppdaterad: 2025-08-20 2025-08-20
Senast uppdaterad: 2025-08-20 2025-08-20
Senast uppdaterad: 2025-08-20 2025-08-20
Senast uppdaterad: 2025-08-19 2025-08-19
Senast uppdaterad: 2025-08-20 2025-08-20
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2025-06-10 2025-06-10
Senast uppdaterad: 2025-06-10 2025-06-10
Senast uppdaterad: 2025-08-19 2025-08-19
Upphandling
Senast uppdaterad: 2025-08-19 2025-08-19
Senast uppdaterad: 2025-08-19 2025-08-19
Senast uppdaterad: 2025-08-22 2025-08-22

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Nordiska museet
Nordregio
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
SMA Maintenance
Specialfastigheter Sverige Aktiebolag
Stiftelsen för Kunskaps- och Kompetensutveckling
Stiftelsen för Miljöstrategisk Forskning
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Skansen
Svenska Filminstitutet
Sveriges Riksbank
Trygghetsstiftelsen
V.S. VisitSweden AB

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2025-08-23