Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Tolkförmedlingstjänster - Distanstolkning utan krav på förbokning

Avtalsperiod

2023-04-26 - 2027-04-25

Avropsform

  • Rangordnat ramavtal

Ramavtalsnummer

23.3-12000-2020


Distanstolkning utan krav på förbokning ingår i ramavtalsområde Tolkförmedlingstjänster och används vid brådskande behov av tolk, främst för kortare eller mindre komplicerade tolkuppdrag som inte kräver särskild förberedelse för tolken.

Tolkning sker på distans med hjälp av telefontolkning (ljud) eller med skärmtolkning (ljud och bild). Tjänsten innebär att beställare utan krav på förbokning får tillgång till en tolk med mycket kort varsel, inom några minuter, där avrop sker via telefon, app eller webbplats.

Delområdet distanstolkning utan krav på förbokning är rikstäckande vilket innebär att ni går efter rangordningen nedan oavsett vilket län ni befinner er i. 

Observera att det är viktigt att ni alltid anger att ni avropar från Kammarkollegiets ramavtal med nr 23.3-12000-20. Det minskar risken för feldebitering då många leverantörer har avtal även med andra upphandlande organisationer.

Ramavtalet omfattar inte konferenstolkning och teckenspråktolkning.

 

Avropsform


Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.

Namn
Senast uppdaterad
Avtalsdokument
Senast uppdaterad: 2023-04-24 2023-04-24
Senast uppdaterad: 2023-04-24 2023-04-24
Senast uppdaterad: 2023-04-24 2023-04-24
Senast uppdaterad: 2023-04-24 2023-04-24
Stöddokument
Senast uppdaterad: 2024-01-25 2024-01-25
Senast uppdaterad: 2024-11-27 2024-11-27
Senast uppdaterad: 2023-02-10 2023-02-10
Senast uppdaterad: 2023-02-14 2023-02-14
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21
Senast uppdaterad: 2022-06-21 2022-06-21

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Chalmers Tekniska Högskola Aktiebolag
Kungliga Operan Aktiebolag
Riksdagens ombudsmän
Riksrevisionen
Riksteatern
Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Stiftelsen Röda korshemmet

Frågor och svar om Tolkförmedlingstjänster - Distanstolkning utan krav på förbokning


Avtal

  • Svar:

    Ni har rätt att begära att en kopia på godkänd rekvisition biläggs fakturan.

  • Svar:

    Ni kan begära specifikation av utlägg i samband med fakturering. Verifikationer (till exempel kvitton och biljetter) ska kunna bifogas på begäran.

Tjänst

  • Svar:

    Om myndigheten/avdelningen eller liknande inte redan har ett  kundnummer hos den aktuella tolkförmedlingen går det bra att kontakta deras kundtjänst eller kontaktperson för att få ett kundnummer. Kammarkollegiet tillhandahåller inte kundnummer. Kundnumret eller u-nummer bör anges vid avrop. Förmedlingen kan inte kräva att kundnummer ska anges i avropstjänsten.

Villkor

  • Svar:

    En workshop borde gå att genomföra med vanlig tolkning, men för säkerhets skull bör beställaren skicka en fråga till leverantörerna för att undersöka om det är möjligt inom ramavtalet (till ramavtalspriser). En konferenstolkning gäller större sammankomster där tolkarna ofta sitter i speciella bås och tolkar med hjälp av teknisk utrustning.

  • Svar:

    De kostnader som kan tas ut för tolkens resa med bil och traktamente framgår av Domstolsverkets årliga sammanställning för resa, kost och logi, som finns publicerad på Domstolsverkets hemsida.

  • Svar:

    Myndighet ska godkänna uppskattade resekostnader om restiden till tolkuppdraget (enkel väg)  beräknas överstiga tre (3) timmar eller avståndet beräknas överstiga 250 km. Leverantören kan ange en tid inom vilken myndigheten ska lämna sitt godkännande

  • Svar:

    Ett normalt lunchuppehåll utgör 1 timme. Om det exempelvis är paus i en förhandling i endast 30 minuter bör måltidspausen utgöra 30 minuter och resterande tid utgör då arbete. Om pausen i förhandlingen är längre än en timma, exempelvis 1 timma och 20 minuter, utgör en timma normalt sett icke arvodesgrundande tid (måltidspaus) och 20 min. bör då utgöra tidsspillan under förutsättning att den sammanlagda tidsspillan uppkommer till mer än 30 min. Om det inte finns övrig spilltid utöver de 20 minuterna i exemplet är dessa 20 minuter att anse som arvodesgrundande tid.

  • Svar:

    Nej, det skulle ge den aktuella leverantören en otillbörlig fördel. Kunden ska gå vidare i rangordningen.

  • Svar:

    Beräkning av reseersättning bör påbörjas från tolkens bostad eller från den föregående uppdragsgivaren om tolken kör direkt från ett tidigare uppdrag. Reseersättning kan utgå för resa både till och från uppdraget men om tolken åker direkt till nästa uppdragsgivare bör det rimligaste vara, för att undvika dubbla reseersättningar, att den senare uppdragsgivaren ersätter tolken för resekostnader mellan sig och den tidigare uppdragsgivaren. 

  • Svar:

    Ja, under förutsättning att det verkligen är ett pågående uppdrag som förlängs i tiden – och inte ett nytt uppdrag. Först behöver dock en avstämning med förmedlingen och tolken göras.

  • Svar:

    Enligt ramavtalet får man vid varje avrop/bokning av tolk ange som ett krav att en eller flera specifika tolkar inte ska tillsättas. Någon generell spärrlista kan inte Kammarkollegiet lägga upp. Är den aktuella tolken auktoriserad ska ärendet anmälas till Kammarkollegiets rättsavdelning, som initierar tillsynsärenden.

     tot@kammarkollegiet.se 

  • Svar:

    Regleras i 8 § tolktaxan, dock endast aktuellt för de myndigheter som omfattas av förordningen om tolktaxa. En bedömning av om högre ersättning ska beslutas ska vara oberoende från möjligheten till auktorisation med mera och istället utgå från om övriga förutsättningar är uppfyllda, det vill säga om uppdraget varit av särskilt svår beskaffenhet eller om det föreligger synnerliga svårigheter att finna en tolk.

  • Svar:

    Regleras i 8 § tolktaxan, dock endast aktuellt för de myndigheter som omfattas av förordningen om tolktaxa. Det är upp till respektive beslutsfattare att avgöra om det enskilda uppdraget varit av särskilt svår beskaffenhet, även om tolkning inte skett på två olika språk, utan på två olika dialekter.

  • Svar:

    Man bör utgå från den faktiska bortavaro-tiden vid bedömning av om traktamente ska utgå. Traktamentet beräknas med hänsyn till den faktiska
    bortovaron från tjänstestället eller bostaden eller annan plats där en tjänsteresa börjar eller slutar.

    https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/stod-for-aktorer-i-domstol/rattshjalp-och-taxor/utlagg-och-mervardesskatt/utlagg2/

  • Svar:

    Kammarkollegiet behandlar Hazaragi som en varietet av (afghansk) Dari. Det finns inget auktorisationsprov i endast Hhazaragi och är man auktoriserad tolk i Dari så inbegriper det varieteter av Dari. Detta innebär att man, om man är auktoriserad i Dari, får arvodesnivå 3 (eller 4 som rättstolk) vid tolkning på Hazaragidari (och i linje med detta skulle en grundutbildning ge nivå 2). 

    https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/for-dig-som-tolk/tolktaxan/

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-11-27