Till innehåll på sidan

IT-konsulttjänster- IT-konsultlösningar

Nuvarande ramavtal avseende IT-konsulttjänster, Delområde 5 - IT-konsultlösningar löper till och med den 22 augusti 2025.

Upphandling

Beräknad avtalsstart: Augusti 2025
Diarienummer: 23.3-1688-2024

Upphandlingsfas
Beräknad start
Status
Förstudie Förstudie
Beräknad start: September 2023 September 2023
Status: Klar Klar
Inväntar avtalsstart Inväntar avtalsstart
Beräknad start: Augusti 2025 Augusti 2025
Status: Pågående Pågående

Statens inköpscentral har genomfört en förstudie för att kartlägga omfattning, inriktning, utformning och upplägg av kommande upphandling inom de aktuella området. Mer information går att läsa i förstudierapporten.

Upphandlingen påbörjas under februari 2024 och planeras genomföras med ett selektivt förfarande enligt tidsplan ovan.


Denna upphandling omfattar Konsulttjänster inom fyra olika områden:

  • Verksamhetens IT-behov 
  • Ledning av IT-projekt
  • IT-säkerhet
  • Arkitektur och utveckling

Upphandlingen riktar sig till anbudssökande som kan leverera samtliga kompetensområden och roller inom de fyra områdena. Ramavtalet kommer att kunna användas av Avropsberättigad vid Avrop som omfattar flera Konsulter med kompetenser som sträcker sig över fler än ett område. Det vill säga, Ramavtalet kan endast nyttjas vid avrop som omfattar minst två (2) Konsulter med olika kompetenser och dessa kompetenser ska återfinnas inom minst två (2) av de fyra (4) områdena.

Denna upphandling omfattar två olika leveransformer för Konsulttjänster: resurskonsulttjänst och uppdragskonsulttjänst.  

Nuvarande delområde IT-konsultlösningar omfattar konsulttjänster inom Verksamhetsutveckling, Krav, Användarbarhet, Tillgänglighet, Ledning, Styrning, IT-säkerhet, Arkitektur, Systemutveckling, Systemförvaltning och Test.

Läs om våra annonserade upphandlingar i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign.

Senast ändrad: 2025-05-15