Till innehåll på sidan

Frågor och svar om Städtjänster - Västra Götaland och Skåne län

Avrop

  • Finns det alternativa sätt att avropa hygienartiklar?
  • Måste vi avropa även om vi bara har ett litet städuppdrag?
  • Kan vi i vårt avrop ställa krav på miljöcertifiering?
  • Kan vi i vårt avrop ställa krav på att leverantören ska ha kollektivavtal?
  • Hur ska vi beskriva våra behov av städtjänster?
  • Vi omfattas av Säkerhetsskyddslagen och behöver därför skriva Säkerhetsskyddsavtal. Hur gör vi bäst detta?
  • Hur säkerställer vi att städpersonalen kan sköta våra golv på rätt sätt?
  • Kan vi ställa krav på hållbarhet i vårt avrop av städtjänster?
  • Det behövs en skylift för delar av den städning vi vill ha utförd, hur påverkar det vårt avrop?
  • Vad kan ingå i dagligstädning?
  • Vad omfattar ramavtalet?

Avropssvar och kontrakt

  • Kan vi anta en ramavtalsleverantör som i sitt avropssvar angett en underleverantör som inte är anmäld till Kammarkollegiet?
  • Är det OK att två anbudsgivare har samma underleverantör?
  • Vi glömde att ställa krav på att städningen måste ske på morgonen, vad gör vi?
  • Vi har begärt ett pris för ett städobjekt och fått ett avropssvar som vi bedömer som onormalt lågt, vad gör vi?

Införande och leverans

  • Hur vet vi att den personal som städar har uppehålls- och arbetstillstånd?
  • Har ramavtalsleverantören rätt att höja priserna för hygienartiklar mer än den indexjustering som ramavtalet anger?
  • Kan ramavtalsleverantören indexjustera priserna i vårt kontrakt?

Pris

  • I vilka fall ska vi tillämpa fast timpris när vi avropar städtjänster?