Välkommen till höstens Avropadag!
som äger rum torsdagen den 26 oktober 2023, kl. 09.00-15.00.
Varmt välkomna till Avropadagen! Dagen vänder sig till anställda på myndigheter, kommuner och regioner. Deltagande sker på plats eller digitalt.
Från Bryssel får vi höra Anders Jonsson, expert inom cybersäkerhet och medlem i ENISAs arbetsgrupp om molntjänster AHWG - EUSC. Anders berättar om några av de nya regulatoriska förändringarna inom GDPR och NIS (NIS2), hur de kan hanteras och varför en "all-risk" ansats är så viktig. Vi även höra Andreas Edevald, senior analytiker vid Myndigheten för psykologiskt försvar som berättar om otillbörlig informationspåverkan från främmande makt, det psykologiska försvaret samt några nedslag om gränsytor till upphandling och förvärv.
Från DIGG kommer Charlotte Vikström och berättar om digital post, ett enkelt, säkert och hållbart alternativ som minskar kostnaderna. Charlotte berättar hur det fungerar, hur du ansluter och vad som är på gång inom området.
Som vanligt blir det information från våra enhetschefer vid upphandlingsenheterna och förvaltningsenheten. Vi har även avsatt tid till frågor, så har ni några så får ni gärna skicka in de redan nu i samband med anmälan.
Efter lunch kommer vi att ha två pass, med tre spår vardera då ni får möjlighet att träffa medarbetare från vår juridiska enhet och ramavtalsförvaltare som presenterar några av våra nytecknade ramavtal. Exempel på dessa ramavtal är Programvaror & tjänster, Säkerhetsteknik och Kontorsmateriel.
Program 26 oktober 2023
Förmiddag:
08.30 - 09.00
Registrering, kaffe och smörgås
09.00 - 09.15
Välkomna och introduktion
Statens inköpscentral och avdelningschef Anna Clara Wittgren hälsar välkommen
09.15 - 10.00
Vad man behöver tänka på och vad som är viktigt vid upphandling av moderna IT- och molntjänster, speciellt inom offentlig verksamhet.
Anders Jonsson, expert inom cybersäkerhet, NIS2 & GDPR, medlem i ENISAs arbetsgrupper AHWG - EUCS
10.00 - 10.45
Otillbörlig informationspåverkan från främmande makt.
Andreas Edevald, senior analytiker på Myndigheten för psykologiskt försvar
10.45 - 11.05
Kaffepaus
11.05 - 11.35
Hur går det till att skicka myndighetspost till digitala brevlådor?
Charlotte Vikström, verksamhetsutvecklare på DIGG
11.35 - 12.00
Aktuellt från Statens inköpscentral
Enhetscheferna på upphandlingsenheterna och förvaltningsenheten informerar
12.00 - 12.15
Frågor
12.30 - 13.30
Lunch
Eftermiddag:
13.30 - 14.15 Pass 1
Spår 1 - Juridiskt spår, Ramavtal vs. Kontrakt - > ramavtal i ramavtal
Spår 2 - Ramavtal för Programvaror och tjänster samt Operatörstjänst för elektroniska meddelanden
Spår 3 - Ramavtal för Översättning och språktjänster
14.15 - 14.20
Förflyttning
14.20 - 15.00 Pass 2
Spår 4 - Ramavtal för Kontorsmateriel
Spår 5 - Ramavtal för Säkerhetsteknik
Spår 6 - Ramavtal för Postförmedlingstjänster
15.00 - >
Kaffe och kakbuffé med mingel
Med reservation för ändringar i programmet
Anmälan
Anmälan sker via knappen ovan. Vid anmälan uppger ni om ni deltar på plats eller digitalt.
I samband med anmälan kan ni föra fram önskemål om frågor.
Avropadagen är kostnadsfri. Anmäl eventuellt förhinder, till info@avropa.se, så snart som möjligt.
Målgrupp
Seminariet/webbinariet vänder sig till myndigheter, kommuner och regioner som använder våra ramavtal.
Plats
Om du väljer att delta på plats ses vi på World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 i Stockholm.
Om du väljer att delta digitalt så skickar vi ut en länk när vi närmar oss datum för Avropadagen.
Kontakta oss
Vid frågor om avropadagen är ni välkomna att kontakta Ramavtalsservice,
ramavtalsservice@kammarkollegiet.se.
Välkomna!