Frågor och svar om Delområde 3, Säkerhet i IT och IT-projekt
Avrop
-
Kan vi avropa stöd för utredningsinsatser inför ett införande av Säker digital kommunikation (SDK)?
-
Hur säkerställer vi att leverantören får vår förfrågan?
Svar:
För att inte riskera att en avropsförfrågan inte blir uppmärksammad av leverantörerna bör dessa alltid skickas till leverantörernas anmälda funktionsbrevlådor, dvs. inte bara till en leverantörs kontaktpersons e-postadress vilken är personbunden.
Använd funktionerna ”Skicka avropsförfrågan till leverantör” (vid särskild fördelningsnyckel) eller ”Skicka avropsförfrågan till alla leverantörer” (vid förnyad konkurrensutsättning) så skickas dessa alltid till aktuell funktionsbrevlåda hos respektive leverantör.
-
När ska avrop göras enligt särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning) respektive förnyad konkurrensutsättning?
Svar:
I ramavtalen finns vissa i förväg kravställda och specificerade roller vilka kan avropas genom särskild fördelningsnyckel för uppdrag upp till maximalt 500 timmar. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Gemensamma dokument.
Om behov avser roller och kompetenser som inte omfattas av de i förväg specificerade rollerna ska avrop alltid göras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer. Detta gäller även om uppdraget understiger 500 timmar.
Om avrop görs avseende någon av de i förväg specificerad rollerna upp till maximalt 500 timmar men om egna krav och/eller villkor läggs till, utöver kravspecifikationen i upphandlingen, så ska även detta avropas genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer.
-
Kan vi använda oss av ramavtalet och genomföra en förnyad konkurrensutsättning för att sedan teckna ett kontrakt/leveransavtal på X år med en ramavtalsleverantör för återkommande behov?
Svar:
En avropsförfrågan genom förnyad konkurrensutsättning ska omfatta ett specifikt behov under en viss tidsbestämd period inklusive eventuell förlängningsoption.
Med specifikt behov avses att det vid den förnyade konkurrensutsättning specificeras vad behovet avser, arbetsuppgifter, antal konsulter och vilka kompetenser som omfattas, vilken omfattning i tid som uppdraget kräver samt när i tiden uppdraget ska utföras.
Att bara teckna ett generellt kontrakt eller kontrakt/leveransavtal över tid kan ses som ett ramavtal i ramavtalet vilket enligt praxis inte är tillåtet.
Pris
Ramavtalet
Särskild fördelningsnyckel
-
Kan avrop som gjorts enligt särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning) förlängas?
Svar:
Ett avrop som gjorts genom beställning enligt särskild fördelningsnyckel kan inte förlängas om beställningen från början uppgick till taket på maximalt 500 timmar. En beställning, inklusive eventuell i beställningen i förväg angiven option, får således aldrig överstiga totalt 500 timmar.
-
Får man avvika från rangordningen vid avrop genom särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning)?
Svar:
Avropsberättigad får avvika från rangordningen om följande särskilda skäl föreligger:
- om ramavtalsleverantören inte har besvarat avropet alternativt inte återkommit med avropssvar inom reglerad tid, eller
- om ramavtalsleverantören har godtagbara skäl att avböja avrop (såsom att angiven leveranskapacitetär uppnådd), eller
- om avropet avser en ersättningsanskaffning som beror på att avropsberättigad tidigare hävt eller sagt upp ett kontrakt och detta beror på ramavtalsleverantören.
-
Vad kan avropas enligt särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning) och hur gör man beställningen?
Svar:
Avrop enligt särskild fördelningsnyckel kan göras för vissa i förväg specificerade roller för konsultuppdrag upp maximalt till 500 timmar.
Ramavtalet Säkerhet i IT och IT-projekt omfattar 2 st. specificerade roller. Vilka roller som är specificerade och kan beställas enligt särskild fördelningsnyckel framgår i både bilaga "Exempelroller och kompetensnivåer" samt "Prisbilaga - sammanställning" under fliken Gemensamma dokument. Priserna vid beställning enligt särskild fördelningsnyckel är alltid fasta enligt prisbilagan.
För avrop enligt särskild fördelningsnyckel behöver den anpassade avropsblanketten under fliken Gemensamma dokument användas och fyllas i innan beställningen skickas till vinnande ramavtalsleverantör. I avropsblanketten räknas ramavtalsleverantörernas sammanlagda pris ihop för leverans utifrån det som avropsberättigad har behov av, enligt den ifyllda beställningen. Den ramavtalsleverantör som kan leverera till lägst pris enligt beställningen i det aktuella avropet ska få beställningen.
Observera att om en och samma beställning enligt särskild fördelningsnyckel görs och om beställningen omfattar fler än en specificerad roll så ska samtliga timmar summeras. Dvs. den totala summan av antal timmar för en och samma beställning oavsett antal specificerade roller får vara upp till maximalt 500 timmar per beställning.
-
Vad innebär dynamisk rangordning?
Svar:
Dynamisk rangordning enligt särskild fördelningsnyckel innebär att ingen fast rangordning finns, utan den leverantör som kan leverera, efter utvärdering, till lägst pris i det aktuella avropet, får beställningen. För att få fram detta används, med fördel, den särskilda Avropsblankett för dynamisk rangordning som finns under ”Gemensamma dokument” på ramavtalssidan. Efter utförd utvärdering skickas avropsförfrågan (beställning) till vinnande leverantör. Länk med epostadress till leverantör finns inlagd på ramavtalssidan om du klickar på ”skicka avropsförfrågan till leverantör”.
Underleverantörer