Frågor och svar inom Hotelltjänster
Avrop
-
Får hotellen utnyttja så kallade close-out-dates, det vill säga att stänga ute avtalsförfrågningar trots ledig kapacitet vid förväntad hög beläggning?
Svar:
Nej, inga close-out-dates får förekomma.
-
Hur går man tillväga om alla upphandlade hotell på orten är fullbokade?
Svar:
Fri att välja ledigt hotell utanför ramavtal.
-
Hur ska man tänka när man väljer kvalitetskategori?
Svar:
Välj den kategori som passar bäst för det enskilda behovet/avropet utifrån de krav ni har på service, faciliteter, öppettider med mera. Fullständig kravjämförelse finns under fliken Avropsstöd.
-
På vilka sätt kan jag boka hotellrum?
Svar:
Hotellrum kan bokas via telefon, e-post, direkt på hotellet, via resebyrå/självbokningssystem samt via Hotelzon
Avropsordning
-
Om det är kortare avstånd till mitt resmål från ett hotell som är lägre i rangordning , kan man välja det hotellet då och undgå rangordningen?
Svar:
Nej, hotellen har tilldelats på andra parametrar. I större städer har en zoondelning gjorts för att slippa långa avstånd mellan resmål och hotell.
-
Varför kan ibland ett lägre rangordnat hotell ha ett lägre pris än hotell högre i rangordningen?
Svar:
Hotellen har utvärderats på fler parametrar än pris; kapacitet, tillgänglighet, miljö.
Pris
Villkor
-
Ingår frukost i avtalspriserna?
Svar:
I kategori 3,4 och 5 så ingår frukost. Ej i kategori 2 och LS.
-
När kan jag senast avboka utan kostnad?
Svar:
Kategori 2-5: Upp till till och med 9 rum kan rum avbokas fritt fram till kl 16.00 ankomstdagen. Från 10 rum och uppåt kan rummen avbokas fritt fram till en månad före ankomst. För avbokningsvillkor longstay se bokningsregler kategori LS under flik Avropsstöd.
-
Vissa hotell begär att gästen skall lämna kreditkort vid incheckning, är man skyldig att göra det?
Svar:
Nej, så länge rummet är garanterat av myndigheten så är garantin gentemot leverantören komplett. En gäst kan alltid frivilligt lämna sitt privata kreditkort om man vet att personliga kostnader, utöver logi, kan komma att debiteras.
-
Ramavtalsleverantörerna ska hjälpa Avropsberättigad att finna ett likvärdigt boende om de inte kan erbjuda boende enligt kontrakt. Om någon befintlig bokning inte har gjorts, vad gäller då vid fullt hotell till exempel?
Svar:
Villkoret gäller endast om en befintlig bokning inte kan fullföljas. Det gäller inte om ramavtalsleverantören redan har fullbokat på hotellet och någon befintlig bokning inte har gjorts.
-
Vilka rumskategorier ingår i ramavtal?
Svar:
I respektive ramavtal (p. 4.4) kan man se vilka rumskategorier som ingår på respektive hotell. OBS! Det är ett och samma pris oavsett rumskategori.
-
Är jag garanterad den rumskategori som jag fått tilldelad vid bokning?
Svar:
Nej. Ramavtalsleverantören är inte skyldig att på förhand informera Avropsberättigad om vilken rumskategori som kommer att erbjudas. Dock så måste rummet uppfylla de krav som finns i respektive kvalitetskategori. Det innebär att hotellet kan komma att byta rumskategori från bokningstillfället till det att incheckning sker.