Nationella upphandlingsstrategin
-
Mål 1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
-
Mål 2
Effektivare offentliga inköp.
-
Mål 3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
-
Mål 4
En rättssäker offentlig upphandling.
-
Mål 5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
-
Mål 6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
-
Mål 7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..
Delområde 4, Arkitektur och utveckling - Förnyad konkurrensutsättning
Avtalsperiod: 2022-12-01 - 2024-11-30 Förlängningsoption max t.o.m. 2026-11-30
Observera att nya bestämmelser i lagen om uthyrning av arbetstagare från den 1 oktober 2022 kan få betydelse vid tillämpning av ramavtalet. De nya bestämmelserna påverkar de fall där en inhyrd konsult ska arbeta under myndighetens kontroll och ledning under en period längre än 24 månader.
Mer information om innehållet i de nya bestämmelserna finns på Arbetsgivarverkets webbplats.
Delområde Arkitektur och utveckling omfattar resurskonsulttjänster inom Systemutveckling, Systemförvaltning, IT-arkitekter och Test.
Ramavtalet innehåller en s.k. kombinerad avropsordning, som innebär att avrop av de specificerade rollerna Systemutvecklare och Testare i upp till maximalt 500 timmar kan ske enligt en särskild fördelningsnyckel (dynamisk rangordning). I annat fall, ska avrop genomföras genom förnyad konkurrensutsättning riktad till samtliga ramavtalsleverantörer.
Avropsblanketter för både dynamisk rangordning och förnyad konkurrensutsättning finns här på sidan under "Gemensamma dokument".
För mer information om ramavtalsområdet, se bl.a. Vägledningen.
OBS! för avrop enligt särskild fördelningsnyckel (i ramavtalet benämnd dynamisk rangordning) behöver avropsblanketten användas innan avropsförfrågan skickas till vinnande leverantör.
Ny rutin för hantering av underleverantörer
Rutinen för ramavtalsleverantörernas hantering av underleverantörer har förändrats jämfört med tidigare ramavtal IT-konsulttjänster Resurskonsulter. Underleverantörer kommer inte längre att löpande godkännas och publiceras på avropa.se. Underleverantörer som ramavtalsleverantörerna använt eller använder i avropade kontrakt kommer Kammarkollegiet i stället att kontrollera i samband med uppföljning och revisioner.
Här väljer du avropsform
Förnyad konkurrensutsättning Avropsrutinen för detta ramavtal är en förnyad konkurrensutsättning. Detta innebär att du ska fråga alla leverantörer inom aktuellt område.
-
Combitech Aktiebolag
Kontakt vid frågor: Daniel Moosberg 073-4182712 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:025 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-30 Prisbilaga.pdf 2022-11-30 -
Experis AB
Kontakt vid frågor: Michael Egnell 0703-771950 Marie Mehlin 040-6606373 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:026 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-29 Prisbilaga.pdf 2022-11-29 -
HiQ Public Sector AB
Kontakt vid frågor: Ludwig Blom 0707-485680 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:027 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-29 Prisbilaga.pdf 2022-11-29 -
Netlight Consulting AB
Kontakt vid frågor: Daniel Stafsing 070-4921575 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:028 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-29 Prisbilaga.pdf 2022-11-29 -
Nexer A Society AB
Kontakt vid frågor: Hani Abou 0767-010001 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:029 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-29 Prisbilaga.pdf 2022-11-29 -
Sogeti Sverige AB
Kontakt vid frågor: Sofia Tönnberg 070-2489205 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:030 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-29 Prisbilaga.pdf 2022-11-29 -
Sopra Steria Sweden AB
Kontakt vid frågor: Nina Lundgren 073-4011837 Jasmine Örnflo 073-2366255 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:031 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-29 Prisbilaga.pdf 2022-11-29 -
Tietoevry Tech Services AB
Kontakt vid frågor: Cecilia Klinth 070-2646374 Liubov Shkurenko 076-2183569 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:032 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-30 Prisbilaga.pdf 2022-11-30 -
ÅF Digital Solutions AB
Kontakt vid frågor: Magnus Bååth 072-2288090 Avtalsnummer: 23.3-2940-20:033 Dokument (2)Dokument Senast uppdaterad Ramavtal.pdf 2022-11-30 Prisbilaga.pdf 2022-11-30
-
Namn Senast uppdaterad
-
Upphandling
Ansökningsinbjudan.pdf
2021-04-14 Anbudsinbjudan.pdf
2021-04-14 Frågor och svar - Upphandlingsdokument.pdf
2021-04-14 -
Avtalsdokument
Allmänna villkor.pdf
2021-06-29 Prisbilaga - sammanställning Delområde 4.pdf
2023-09-14 Kravkatalog.pdf
2021-04-14 -
Avropsstöd
Vägledning IT-konsulttjänster.pdf
2023-09-19 Tips för fler avropssvar.pdf
2023-02-24 Redovisning av hållbarhetskrav.pdf
2022-11-18 Exempelroller och kompetensnivåer Delområde 4.pdf
2023-02-08 Avropsblankett.xlsm
2023-07-07 Utkast till Personuppgiftsbiträdesavtal.docx
2021-10-21 Utkast till Säkerhetsskyddsavtal (Nivå 1).pdf
2022-06-21 Utkast till Säkerhetsskyddsavtal (Nivå 2).pdf
2022-06-21 Utkast till Säkerhetsskyddsavtal (Nivå 3).pdf
2022-06-21

Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.