Till innehåll på sidan

Prenumerera via RSS

Översättning övriga språk

Avtalsperiod

2023-06-09 - 2027-06-08

Avropsform

  • Rangordnat ramavtal
  • Förnyad konkurrensutsättning

Ramavtalsnummer

23.3-65-2022

Delområde översättning övriga språk omfattar översättningstjänster och språkgranskning (nivå 1–4) inom övriga språk, samt tjänsterna transkribering, undertextning och voice over. 
Översättning inom följande språk är obligatoriska för leverantörerna att erbjuda: albanska, arabiska, BKS (bosniska, kroatiska, serbiska), bulgariska, danska, dari, estniska, finska, franska, grekiska, italienska, kinesiska (minst en av dialekterna mandarin och kantonesiska), lettiska, litauiska, nederländska, norska, persiska, polska, portugisiska, rumänska, ryska, somaliska, spanska, thailändska, tigrinska, turkiska, tyska, ukrainska och ungerska. 
Ytterligare språk inklusive de nationella minoritetsspråken går att avropa genom förnyad konkurrensutsättning. Vid rangordnat avrop ingår språkgranskning nivå 1 – 2.

Avrop sker genom fastställd rangordning såvida inte någon av nedan omständigheter föreligger. Då sker avrop genom förnyad konkurrensutsättning (avropsförfrågan ställs då till samtliga leverantörer inom delområdet):

  • Krav på andra språkriktningar än de som är obligatoriska att offerera enligt ovan.
  • Krav på översättning till/från flera språkriktningar eller mellan två främmande språk.
  • Krav på kortare eller längre leveranstider än vad som framgår av ramavtalet och/eller fler än 10 000 ord.
  • Krav på andra ämnesområden än samhällsorientering (till exempel juridik, ekonomi, medicin, teknik, naturvetenskap med flera).
  • Uppdraget är särskilt komplext och det krävs speciella ämneskunskaper för att kunna utföra det.
  • Särskilda krav på säkerhet, till exempel SUA (säkerhetsskyddsavtal) eller översättning på plats i myndighetens lokaler.
  • Avropande myndighet vill p.g.a. uppdragets omfattning och art utvärdera översättarens kompetens med arbetsprov, referenser, erfarenhet eller liknande.
  • Krav på övrig tjänst (språkgranskning nivå 3-4, transkribering, undertextning, voice over, materialet är i webbaserat format eller ljud/videoformat)


Obs! Det är viktigt att ni alltid anger att ni avropar från Kammarkollegiets ramavtal med nr 23.3-65-2022. Det minskar risken för feldebitering då många leverantörer har avtal även med andra upphandlande organisationer.

 

Här väljer du avropsform


Rangordnat ramavtal innebär att du i första hand ska skicka din avropsförfrågan till den leverantör som rangordnats nummer 1.

Namn
Senast uppdaterad
Upphandling
2023-06-09 Senast uppdaterad: 2023-06-09
2024-01-17 Senast uppdaterad: 2024-01-17
Avtalsdokument
2023-05-30 Senast uppdaterad: 2023-05-30
Stöddokument
2023-06-20 Senast uppdaterad: 2023-06-20
2024-05-20 Senast uppdaterad: 2024-05-20
2023-07-05 Senast uppdaterad: 2023-07-05
2023-06-09 Senast uppdaterad: 2023-06-09
2023-06-09 Senast uppdaterad: 2023-06-09
2023-06-09 Senast uppdaterad: 2023-06-09
2024-03-04 Senast uppdaterad: 2024-03-04

Myndigheter under regeringen

Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.

Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se


Organisationer som deltar via bekräftelse

Namn
Akademiska Hus Aktiebolag
Nordiska museet
Riksdagens ombudsmän
Riksdagsförvaltningen
Riksrevisionen
Riksteatern
SMA Maintenance
Stiftelsen Röda korshemmet
Stiftelsen Svensk Industridesign, SVID
Swedavia AB
Svenska Filminstitutet
Trygghetsstiftelsen
V.S. VisitSweden AB
Nyheter
Publicerad

Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin

Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.

1

Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.

2

Effektivare offentliga inköp.

3

En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.

4

En rättssäker offentlig upphandling.

5

En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.

6

En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.

7

Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..

Nationella upphandlingsstrategin
Senast ändrad: 2024-09-30