Informationsförsörjning
Avtalsperiod
2023-02-27 - 2027-02-26Avropsform
- Förnyad konkurrensutsättning
Ramavtalsnummer
23.3-2649-2022Kundstöd
Ramavtalet omfattar programvaror och tjänster i syfte att stödja avropsberättigade i sitt e-förvaltningsarbete och digitaliseringsarbete. Det som omfattas är bland annat: Programvara (exempelvis kopplad till moln- och e-tjänster inom området), Publik molntjänst, Privat molntjänst och Konsulttjänster. Ramavtalet omfattar även tjänster som exempelvis e-tjänster, beslutsstöd, dokumenthantering, diarium, e-arkiv, bibliotekssystem, meddelandeväxel, spridnings- och hämtningssystem, enkätverktyg, loggning, lärplattform, positionering, projektverktyg, ärendehantering, webbplattform (CMS), workflow, automatiseringsverktyg och andra digitala verktyg, elektroniska underskrifter med e-legitimation och identifiering med e-legitimation.
Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ansvarar för infrastrukturen för Säker digital kommunikation (SDK). Tjänster, till exempel teknisk infrastruktur för etablering och nyttjande av SDK, avropas i första hand från ramavtalet för Informationsförsörjning. Andra ramavtal kan vara aktuella för inledande utredningar inom den egna verksamheten samt vid uppföljning av de regler som gäller för den som använder infrastrukturen.
Samtliga programvaror och tjänster omfattar även behov inom vård, skola och omsorg.
Exempelvis programvara för schemaläggning, pedagogiska verktyg, elevstöd, ruttplanering, friskvård, patienthantering, kontaktytor mot vårdtagare med mera.
Dessa så kallade verksamhetstödjande tjänster kan antingen kan vara en molntjänst, installerad i avropsberättigades lokala IT-miljö eller i kombination med både och. Avropsberättigad kan vid avrop ställa krav på programvaror för olika molntjänster och/eller e-tjänster utifrån verksamhetens behov. Programvara är antingen proprietär eller med Öppen källkod.
De konsulttjänster som omfattas av upphandlingen har inriktning mot Informationsförsörjning och är sådana kompetenser som utifrån användarens behov kan bemanna it och IT-relaterade projekt eller aktiviteter under ett systems livscykel; från behovsanalys till leverans och förvaltning, inklusive migrering och avveckling. Informationsförsörjning omfattar inga Licenstjänster.
Takpriser på utvalda konsulttjänster finns under flik Avropsstöd samt i Vägledningen under rubriken 2.5 Priser.
Förnyad konkurrensutsättning innebär att du ska skicka din avropsförfrågan till alla leverantörer inom aktuellt område.
Skicka avropsförfrågan till samtliga leverantörer-
Atea Sverige AB
Avtal: 23.3-2649-2022-001
-
Chas Visual Management AB
Avtal: 23.3-2649-2022-002
-
Crayon AB
Avtal: 23.3-2649-2022-003
-
HiQ International AB
Avtal: 23.3-2649-2022-004
-
Knowit Connectivity AB
Avtal: 23.3-2649-2022-005
-
Pulsen AB
Avtal: 23.3-2649-2022-006
-
Redpill Linpro AB
Avtal: 23.3-2649-2022-007
Myndigheter under regeringen
Avropsberättigade statliga myndigheter under regeringen ska avropa från de statliga ramavtalen. Förordning (1998:796) om statlig inköpssamordning gäller för myndigheter under regeringen. Dessa myndigheter deltar med automatik och har rätt att avropa på samtliga statliga ramavtal i enlighet med regleringen i förordningen. För information om regleringen och myndigheterna, se regeringens webbplats.
Register över statliga myndigheter under regeringen finns på SCB:s myndighetsregister: https://myndighetsregistret.scb.se
Organisationer som deltar via bekräftelse
Andra upphandlande myndigheter, dvs. myndigheter under riksdagen och offentligt styrda organ, kan avropa om de lämnat bekräftelse till Kammarkollegiet. Kommuner och regioner kan också lämna bekräftelse, men endast gällande de statliga IT- och telekom ramavtalen, se listan nedan. Några av ovan nämnda organisationer har valt att avropa genom en annan organisation, för att se vilka dessa är hänvisar vi till dokumentet nedan.
Uppfyllda mål inom nationella upphandlingsstrategin
Nationella upphandlingsstrategin innehåller sju inriktningsmål. Dessa kan upphandlande myndigheter och enheter arbeta utifrån för att utveckla sitt strategiska arbete med offentliga inköp.
1
Offentlig upphandling som strategiskt verktyg för en god affär.
2
Effektivare offentliga inköp.
3
En mångfald av leverantörer och en väl fungerande konkurrens.
4
En rättssäker offentlig upphandling.
5
En offentlig upphandling som främjar innovationer och alternativa lösningar.
6
En miljömässigt ansvarsfull offentlig upphandling.
7
Offentlig upphandling som bidrar till ett mer socialt hållbart samhälle..